Twinkle | Digital Commerce

Weinig aandacht voor usability

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:37

Het online marketingbudget verschuift van gemiddeld 10 tot 20 procent naar 20 tot 30 procent voor 2007. Dat meldt SearchResult  na onderzoek naar de laatste trends op het gebied van online marketing. De Online Marketing Trends voor 2007 zijn volgens de respondenten Community Marketing, Online Video Advertising, Weblogging en Viral Marketing.

Tevreden

Hoewel het merendeel tevreden is over het online marketingbudget, geven ontevreden respondenten aan dat er te weinig aandacht in de organisatie is voor online activiteiten. De verantwoordelijkheid ligt teveel bij de 'ouderwetse' marketingafdeling en het is makkelijker budget vrij te maken voor traditionele marketinginstrumenten.

Vooral zoekmachine-adverteren (SEA), zoekmachine-optimalisatie (SEO) en bannering nemen een groot deel van het budget in. Volgens de onderzoekers is het opvallend dat er nog maar weinig aandacht aan usability wordt besteed.

Web Analytics

Veelal pas sinds 2005 worden de resultaten ook gemeten. Dat doet 98 procent van de respondenten door gebruik te maken van website statistieken. De rapportages worden erg vaak bekeken (dagelijks/wekelijks).

Conversie

De online conversie wordt door de respondenten op veel verschillende manieren gemeten: bekeken pagina's, contactformulier, nieuwsbrief, productaankopen en brochure aanvragen. Een vijfde van de respondenten geeft aan helemaal geen conversie te meten.

Search Engine Advertising

Ruim een kwart van de respondenten maakt (nog) geen gebruik van zoekmachine adverteren (SEA), maar hiervan zegt bijna de helft dat het wel op de agenda staat voor 2007. Google AdWords het meest gebruikte kanaal (77 procent) op afstand gevolgd door Yahoo! Search Marketing (18 procent). Het opstarten en beheren van SEA campagnes wordt door bijna 40 procent uitbesteed. Van de respondenten die het zelf doen, zegt men gemiddeld bijna 12 uur in de maand kwijt te zijn aan beheer. Het budget voor SEA is in de sector Toerisme hoger dan gemiddeld.

Search Engine Optimisation

21 procent  van de respondenten zegt (nog) geen gebruik te maken van zoekmachine-optimalisatie (SEO). Het staat nog op de agenda of men is onbekend met de materie.