Twinkle | Digital Commerce

Gat in de markt: babyinformatie, dj-spullen en goede doelen

2017-05-26
  • 3:54

Een gat in de markt, iedere ondernemer is ernaar op zoek. Rik van Elk viel er pardoes in toen hij zocht naar babyinformatie. Rene Jansen ziet niet alleen brood in de verkoop van dj-spullen, hij wil er ook de beste in worden. Susanne Sinnema, tot slot, helpt in haar vrije tijd goede doelen.

Tekst: Anneloes van Gaalen

Fun, interactie en handel op babyplaats.nl

'Onze dochter Rosa, nu 1 jaar, vormde de inspiratiebron voor de webwinkel', zegt Rik van Elk. Tegelijk met de zwangerschap van zijn vrouw startte voor hem de fase van intensief en actief oriënteren op alles wat te maken heeft met het krijgen van een kind. 'Wat wij misten was een site waarop je in één keer de afweging kunt maken tussen een tweedehands product of juist iets nieuws. Een site waarop je het aanbod van meerdere winkels ziet. En waar je het shoppen even kunt onderbreken met fun en interactie. Dit bracht ons op het idee van www.babyplaats.nl: een online-winkelcentrum voor (bijna-)ouders.'

Bekendheid en traffic

Van Elk wil van Babyplaats.nl hét online-winkelcentrum maken waar ouders (in spe) kunnen shoppen en (inter)actief bezig kunnen zijn. Maar naast ouders die actief kopen en tweedehands producten aanbieden, bestaat het klantenbestand van Babyplaats.nl ook uit webwinkeliers. Van Elk: 'Door het eenvoudig plaatsen van nieuwe producten op onze site, genereren zij naamsbekendheid én meer traffic naar hun eigen site. In principe betreft het een actieve vorm van doorlinken. De bezoeker wenst het product te bestellen en wordt op dat moment direct doorgelinkt naar de eigen productpagina van de webwinkelier.'

Van Elk rekent ook fysieke retailers, niet actief op internet, tot zijn klantenkring. 'We geven hun de mogelijkheid om traffic te genereren naar hun winkel. Met een uniek reserveringsnummer kan de bezoeker naar de winkel voor de aankoop.'

Over concurrentie maakt hij zich geen zorgen. 'Er zijn talloze baby- en kindergerelateerde websites, maar niet één daarvan is een directe concurrent van Babyplaats.nl. Wij bieden een concept waar wij, als intermediair, shoppers en adverteerders bij elkaar brengen. Wat dat betreft denken we vernieuwend te zijn.'

Rjshop.nl

'Toen ik besloot een webshop te bouwen, stond één ding vast: het moest een shop worden die qua design de mooiste in de branche zou zijn en binnen een jaar een positie moest hebben verworven tussen de top 3 reeds aanwezige webshops', zegt Rene Jansen van Rjshop.nl, specialist op het gebied van licht, geluid en dj-gear. 'Na de lancering liep het natuurlijk nog niet direct storm want de mensen wisten ons nog niet te vinden. Maar enkele bannercampagnes op verschillende startpagina's en Fora.nl, plus een Google AdWords-campagne, resulteerden in goede vindbaarheid en in korte tijd heel behoorlijke naamsbekendheid in de branche.'

Jansen is vast van plan om naast de mooiste site ook de beste te worden. 'Dit willen we bereiken door begin volgend jaar met een grote update te komen en daarnaast ook nog in de breedte het assortiment uit te breiden met nieuwe productgroepen. Verder zal de shop een complete facelift ondergaan met een nieuw en fris design. Ook zal op korte termijn het lidmaatschap voor het Thuiswinkel Waarborg worden aangevraagd. Naast onze eigen kracht en service willen we door middel van dit keurmerk extra vertrouwen wekken. We hopen dat we door deze veranderingen nog beter kunnen inspelen op onze verschillende klantgroepen, die vooral bestaan uit dj's, drive-in shows, muzikanten, producers en kleine en middelgrote horecaondernemingen.'

Koopcadeauensteungoeddoel.nl

Het is een mond vol, Koopcadeauensteungoeddoel.nl, maar op deze niet-commerciële website worden cadeauartikelen van zo'n 25 goede doelen verkocht. Initiatiefneemster is de 25-jarige Susanne Sinnema. Na haar studies Econometrie en Bedrijfskunde te hebben afgerond, werkt ze als supply chain-consultant. 'In mijn vrije tijd wil ik graag mijn kennis en ideeën gebruiken om iets nuttigs te doen. Dit initiatief past goed bij mij en zo kan ik vrijwilligerswerk doen naast mijn werk, zonder dat hier vaststaande uren per week voor nodig zijn', aldus Sinnema. Een vergelijking met de site Koopmetjehart.nl is al snel gemaakt, maar volgens Sinnema niet terecht: 'Eigenlijk is onze website niet te vergelijken met Koopmetjehart.nl. Bij hen kies je een goed doel naar keuze en link je vervolgens door naar een webwinkel die niets te maken heeft met dat goede doel. Koopmetjehart.nl krijgt geld voor het doorlinken naar die webwinkel en 75 procent van dat geld gaat naar het goede doel van je keuze. Mooi initiatief, maar wel geheel anders dan het onze. Wij verkopen namelijk cadeauartikelen van de goede doelen zelf.'

Op dit moment zijn er 25 goede doelen bij de site betrokken: van Oxfam Novib tot Leprastichting, Stichting Vluchteling, Right To Play en Wakker Dier. Sinnema: 'We verkopen tassen, sieraden, boeken en prachtige vlinderartikelen voor huis of tuin. Je stort het geld direct op de rekening van het betreffende goede doel, zodat je zeker weet dat je geld goed terechtkomt. Je koopt mooie cadeauartikelen, hebt het gemak van internet en steunt ook nog eens goede doelen. Wat wil je nog meer?'

Clicks:

www.babyplaats.nl • www.rjshop.nl • www.koopcadeauensteungoeddoel.nl •

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 8 - 2006