Twinkle | Digital Commerce

Gat in de markt: Perfectly Basics bruist van ambitie

2017-05-26
  • 3:41

Voor de modebewuste vrouw van 25+

Een gat in de markt, iedere ondernemer is ernaar op zoek. Birgit van den Beemt en Peter Blaas zagen nog wel een gaatje in de kledingmarkt. Marije Geursen ging internationaal met haar sieraden en Mirjam Geuze opende een juridische supermarkt.

Tekst: Anneloes van Gaalen

Aan online-kledingwinkels geen gebrek, maar Birgit van den Beemt en Peter Blaas van Perfectlybasics.nl misten een site met kwalitatief goede basics. Gebruikmakend van hun eigen ervaring - Peter maakte websites bij een webdesignbureau en Birgit leunt op zeventien jaar ervaring in de modebranche - besloten de twee zelf een dergelijke webwinkel te beginnen. Doelgroep: de modebewuste vrouw van 25+. 'Onze klanten hebben over het algemeen niet heel veel tijd om te winkelen, maar houden wel van mooie, kwalitatief sterke kleding', legt Blaas uit. 'Het prijssegment is midden/midden-hoog, maar we spreken ook een jongere doelgroep aan.'

Voor de promotie van hun site maken de twee handig gebruik van hun online-marketingervaring. 'Door de koppeling van de webwinkel aan eigen projecten zorgen we voor een hoge ranking binnen zoekmachines zoals Google. Zo hebben we Perfectly Basics bijvoorbeeld ook gekoppeld aan ons online-project Fashionmission.nl, een grote en overzichtelijke no-nonsense mode- en stijlwebsite met links naar alles op modegebied. Daar komen zo'n 8.000 bezoekers per dag.'

Publiciteit

Om meer publiciteit te krijgen tegen lage kosten verzond het duo ook persmappen naar alle (vak)damesbladen en diverse modeblogs, e-zines en modeportals. 'Daar verbonden we dan ook weer leuke weggeefacties aan', zegt Baas. 'Daarnaast gebruiken we Google Adwords om onze webwinkel via internet te promoten.'

Toekomst

Ook aan toekomstplannen geen gebrek bij dit dynamische duo. Blaas: 'We willen de webwinkel graag uitbreiden met nog meer mooie merken. Daarnaast gaan we de herenmode uitbreiden en komen we met een collectie onder eigen label. De kleding en accessoires willen we splitsen in aparte webwinkels. Verder hebben we plannen om naast de webwinkel een agentuur te beginnen met merken die nog niet in Nederland zijn vertegenwoordigd. Fashionmission.nl gaan we totaal vernieuwen.'

Marijegeursen.nl

Als zelfstandig sieraadontwerpster zoekt Marije Geursen altijd naar manieren om haar werk onder de aandacht te brengen. En hoe kan dat beter dan via een webwinkel? Sinds kort is dan ook de gehele collectie van Geursen online te koop. 'Het is naar mijn idee al bijna ondenkbaar dat je niets van jezelf in de digitale wereld laat zien. Daarbij is mijn doelgroep - dames van 30 tot 50 - aardig actief op internet', aldus Geursen, die zonder businessplan of marketingconcept van start ging. 'Als je genoeg bent overtuigd van wat je wilt, is een businessplan niet nodig. Gewoon beginnen en goed de reacties van iedereen in je opnemen. En natuurlijk, niet te vergeten, een hele goede webdesigner. Die begrijpt wat je wilt en die advies kan geven over het zoek- en kijkgedrag van je klanten.'

De online-toekomst ligt voor Geursen op internationaal gebied. 'Met mijn werk wil ik meer buiten Nederland op ontdekking gaan. Binnenkort is mijn site ook in het Engels beschikbaar en kan ik me bijvoorbeeld op Duitsland gaan richten, dat een goed sieraadland is. Dan fungeert mijn site dus weer als uithangbord. Daar ligt trouwens nog wel een verbeterpunt: de "vindbaarheid" van mijn site en welke technieken je daarvoor kunt inzetten. Hier moet ik me zeker in gaan verdiepen.'

Juridische-supermarkt.nl

Een jaar geleden ontstond bij Mirjam Geuze het idee om de Juridische Supermarkt te starten. 'Ik werkte als bedrijfsjurist bij een vastgoed beleggingsmaatschappij en moest uiteraard veel juridische adviezen geven en juridische brieven opstellen. Toen ontstond het plan om adviezen en brieven op te stellen voor mijn eigen klanten en dus om voor mezelf te beginnen. Om het tarief per advies laag te kunnen houden en om kosten te besparen, werd het geen fysiek kantoor waar ik mijn klanten zou ontvangen, maar een digitaal kantoor.' Om te kijken of er werkelijk een markt was, begon Geuze met gratis aanbod van haar diensten op sites als Marktplaats. Aan belangstelling bleek geen gebrek en dus moest er een website komen. 'Uiteindelijk heeft het bedenken, ontwikkelen, aanpassen en herontwerpen van de website zoals deze nu is, ongeveer zeven maanden geduurd.'

De klanten van Geuze zijn vooral particulieren of mensen werkzaam in het midden- en kleinbedrijf. 'De hoop is dat door de site het verkrijgen van juridische hulp toegankelijker wordt en niet meer wordt gezien als een hoge kostenpost.' Geuze verwacht dat binnen twee jaar het aantal aanvragen voor juridisch advies zal verdriedubbelen en een verdubbeling van de vraag naar algemene voorwaarden.

'In de toekomst willen we op de website aangeven wat wij per rechtsgebied voor onze klanten hebben bereikt. Hiermee willen we onze bezoekers erop wijzen dat de Juridische Supermarkt echt wat voor ze kan betekenen.'

Clicks:

www.fashionmission.nl • www.juridische-supermarkt.nl • www.marijegeursen.nl • www.perfectlybasics.nl

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 1- 2007