Twinkle | Digital Commerce

E-retail tijdens 9e eNederland Congres

2017-05-26
  • 3:11

Nederland in de digitale versnelling

Zo'n zeshonderd man bezochten op 9 november het eNederland Congres in Zeist. Ze verspreidden zich over de verschillende 'tracks': e-Overheid, e-Health, e-Business en e-Retail. Twinkle volgde een aantal van de sessies in de laatste opgezette categorie.

Tekst: redactie

'Met een ticket van 19 euro vliegen ze naar Milaan, om vervolgens een tas van 500 euro te kopen. Dan eten ze bij de snackcorner op de hoek, slapen voor 250 euro in een hotel, om vervolgens voor 19 euro weer terug te vliegen.' Dit 'schizofrene consumentengedrag' zorgt er volgens Bert Keizer, retailspecialist bij Capgemini, voor dat consumenten op een andere manier moeten worden aangesproken. 'De consument wil niet "meer van hetzelfde". Het draait om het onderscheidend vermogen. Het bieden van een product is daarbij niet meer voldoende; voor alle branches geldt dat ze moeten aanzetten tot merkbeleving. "Perceptie" is de nieuwe realiteit. Neem bijvoorbeeld MediaMarkt. Die is in perceptie de goedkoopste, maar als je kijkt naar wat je krijgt, dan is dit niet de realiteit.'

Voor- en nadelen bloggers

Volgens Tom de Bruyne van het Belgische interactieve marketingbureau I-merge moeten retailers hun klanten volgen naar de plaatsen waar zij actief zijn. 'De internetgebruiker is geëvolueerd naar een gebruiker die anderen beïnvloedt, meningen schrijft op weblogs en discussiefora, reviews schrijft en steeds wordt geconfronteerd met de mening van anderen.'

De marketeer vervolgt: 'Web 2.0 gaat over de kracht van sociale netwerken en netwerkende consumenten.' Volgens De Bruyne kunnen retailers profiteren van de kracht van deze conversaties, maar zijn er wel een aantal valkuilen waarvoor ze moeten oppassen. 'Ga niet zelf - anoniem - bloggen, de consument trapt daar niet in', aldus De Bruyne. 'En wat je absoluut niet moet doen is een proces aanspannen tegen bijvoorbeeld bloggers, want dat pakken andere webloggers op en dan wordt het vervolgens breed uitgemeten in de traditionele media.'

'Opvallen' is het devies van De Bruyne. Door viral marketing bijvoorbeeld, of een creatief billboard. MacDonalds scoorde met een campagne waarbij een zonnewijzer op een billboard het 'eetmoment' (ontbijt, tussendoortje, diner) aangeeft. 'Weinig mensen zullen dit billboard daadwerkelijk hebben gezien, maar al snel publiceerden weblogs foto's van het billboard.'

De marketeer benadrukte verder dat er niet zoiets bestaat als 'het' internet. 'Bekijk het web als een platform van platformen. Heb geen drempelvrees, het is zinvol om op alle platformen aanwezig te zijn. Dus als politicus op Hyves, als bank op MSN en als webwinkel op Marktplaats', is de overtuiging van De Bruyne.

Marktplaats voor webwinkels

Marketingdirecteur van eBay en Marktplaats Oscar Diele meent ook dat handelsites veel mogelijkheden bieden voor webwinkeliers. 'Marktplaats zou voor webwinkels enorm veel traffic kunnen genereren', aldus Diele. 'Er komen steeds meer webwinkels bij, je moet zorgen dat je wordt gevonden.'

Marktplaats heeft zeven miljoen bezoekers per maand. Net als Google en Startpagina surft de helft van de internetters minstens één keer per maand naar Marktplaats. Binnen de handelssite zijn er volgens Diele voldoende mogelijkheden om je eigen merk te positioneren. Bijvoorbeeld door er een directe link naar de eigen webshop te vermelden. 'Marktplaats en eBay zijn de grootste online-adverteerders. Wij willen zoveel mogelijk traffic naar onze sites halen.

iDeal in de lift

Volgens Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, is betalen steeds minder een issue bij webwinkelen. Later die dag vernamen we dat iDeal in Nederland al een behoorlijke plek heeft verworven in online-betalingsland, maar dat we op Europees niveau nog even moeten wachten voor een soortgelijke betaalstandaard het licht zal zien. Douwe Lyclama (Innopay), Michel Peekel (secretaris projectorganisaties inzake iDeal en Digitale Nota) en Gijs Boudewijn (NVB) spraken erover tijdens de themasessie 'Doorbraken in e-betalen en trends'. Met iDeal gaat het goed, was de eindconclusie. Ook al zitten er nogal verschillen in de cijfers over het gebruik van iDeal - iDeal zelf spreekt over 10 procent, maar in de Thuiswinkel Marktmonitor van Blauw en Thuiswinkel.org is er sprake van 'slechts' 4 procent. Duidelijk is wel dat de naamsbekendheid er is en er de komende tijd alleen nog maar sprake zal zijn van groei - tot 20 procent gebruik eind 2007, zo luidt de verwachting.

Clicks

www.enederlandcongres.nl

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 8-2006