Twinkle | Digital Commerce

'Kassa' behandelt fraude met internetincasso

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:49

Morgen gaat het consumentenprogramma Kassa in op fraude met internetincasso. Het maakt onderdeel uit van een item over problemen met automatische incasso.

Martin Bongers maakte problemen rondom internetincasso kenbaar via zijn column op Twinkle. Bongers stelt in zijn column dat er op dit gebied nogal wat dingen niet goed geregeld –of zelfs onwettig- zijn. ‘Maar webshops, consumenten, banken, Thuiswinkel.org … iedereen kijkt liever de andere kant op. Heel soms steekt er een stormpje op, en dan gaat de deksel gauw weer dicht’, aldus Bongers. Hij stuurde het consumentenprogramma een bericht om de problematiek aan te kaarten. Karel van Hoof van Kassa: 'Dat bericht kwam op een moment dat wij bezig waren met het maken van een item over automatische incasso. Het kwam toevallig tegelijkertijd, en daardoor op een goed moment.'

In de uitzending van morgen maakt hij in een kort filmpje zijn standpunt kenbaar. In de studio zijn Bob Goulooze van Currence, de kersverse eigenaar van iDeal, en Rob Goedhart van de Consumentenbond aanwezig om over de problematiek te praten. Ook komen consumenten aan het woord die tegen onterechte automatische incasso, bij uiteenlopende bedrijven, aanliepen.

Banken verantwoordelijk

Bongers houdt de banken verantwoordelijk voor de huidige situatie, net als in januari 2005. Toen laaide de discussie rondom internetincasso ook al op. ‘In Vara’s “Kassa” werd uit de doeken gedaan hoe via de payment provider FirstGate incassofraude mogelijk was: simpelweg de naam en het gironummer van je gehate ex invullen en hop … je mocht voor 30 euro muziekjes downloaden’, schrijft Bongers in zijn column. ‘En weet u nog welke remedie de banken bedachten voor deze incasso-misstand? Ik citeer: “De banken hebben daar lang op gestudeerd en zijn tot de conclusie gekomen, dat je dit betalingssysteem nooit waterdicht krijgt. Het wachten is op het nieuwe internet-betaalsysteem dat de banken hebben bedacht, iDeal.”’

De columnist wijst ons op de juiste handelswijze: ‘Als webshop-exploitant dient u een machtigingsformulier te laten uitprinten en ondertekend naar u te laten opsturen. Pas dan mag u afboeken. Telefonisch mag ook, maar dan moet u een opname van het gesprek maken.’

Lees de volledige column van Martin Bongers hier.