Twinkle | Digital Commerce

Boekje over landspecifieke gewoontes DM

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:18

Omdat ieder land zijn eigen wetten en bijzonderheden heeft Swiss Post International (SPI) een boekje gemaakt dat duidelijkheid moet geven over landspecifieke gewoontes in Direct Marketing. Zo hebben Nederlanders een hekel aan ongeadresseerde mailings, 13,3 procent wil deze niet ontvangen, terwijl dit percentage in veel Europese landen lager ligt, meent SPI.

SPI heeft voor deze uiteenlopende ‘spelregels’ de ‘Direct Marketing Passport to Europe’ gemaakt. Volgens de postverzender is zakendoen over de landgrenzen heen niet altijd makkelijk, omdat naast juridische voorschriften het ook belangrijk is de landspecifieke gewoonten en wetten te kennen.

Europese mailings
Het boekje biedt 200 pagina’s met feiten en cijfers met betrekking tot grensoverschrijdende Direct Marketing in Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Italië, Frankrijk, België en Engeland. Naast een overzicht van hoe grensoverschrijdende mailings voorbereid kunnen worden, geeft het boekje gedetailleerde informatie over de afzonderlijke markten.

Cultuurverschillen
Met het ‘Direct Marketing Passport to Europe’ informeert SPI over landspecifieke verschillen. Zo ontvangen Nederlanders bijvoorbeeld graag geadresseerde mailings en e-mails en maken zij veel gebruik van online aanbiedingen. In 2005 hebben meer dan 5,5 miljoen Nederlanders online één of meer aankopen gedaan. Een toename van 17% ten opzichte van 2004. Italianen zijn bij postorderbedrijven in Europees opzicht terughoudend, waardoor in deze markt nog veel groeipotentie ligt. Daarnaast blijkt dat cheques in Duitsland wel een rol spelen bij postorderbedrijven en dat deze in Frankrijk zelfs het meest geliefde betalingsmiddel zijn.