Hoewel online winkelen toeneemt, gaan de meeste kopers nog steeds het liefste naar de winkel om de hoek. Dat concludeert Björn Vroomen na onderzoek naar het gebruik van internet door consumenten, waarbij hij bekeek wat het internet aantrekkelijker maakt voor zoek- en aankoopdoeleinden.
Proefschrift
Wel gebruiken consumenten internet steeds meer om eerst informatie te verzamelen over een product, concludeert Vroomen, in zijn proefschrift ‘De invloed van internet, de kwaliteit van een aanbeveling en beslissingsstrategieën op keuzes van consumenten’.
De registratie van het bezoek aan websites levert weliswaar waardevolle informatie op over online consumentengedrag - de zogenaamde clickstream data- maar volgens Vroomen is nog lang niet alles bekend over het precieze gebruik van internet door consumenten.
Zoeken en kopen
Hij bekeek wat de winkel, internet, telefoon of catalogus aantrekkelijk maakt voor het zoeken van informatie en het kopen van producten. Uit een enquête blijkt dat de winkel om de hoek nog steeds het meest aantrekkelijk is voor zoek- en aankoopdoeleinden. Het gebruik van internet voor aankoopdoeleinden wordt volgens de onderzoeker (nog steeds) gehinderd door onzekerheden op het gebied van privacy en risico’s. Vroomen concludeert wel dat internet bezig is met een inhaalslag, vooral voor het zoeken van informatie. ‘Catalogus en telefoon vindt men het minst aantrekkelijk’, aldus Vroomen.
Hypotheekaanvragen
Ook onderzocht Vroomen het gebruik van online hypotheekaanvragen. Daarbij noemt hij het waardevol om hierbij een duidelijk onderscheid te maken tussen de informatiezoekers en de consumenten die daadwerkelijk een product willen kopen. Volgens de onderzoeker kunnen op basis van zijn studie criteria opgesteld worden om hypotheekaanvragen te selecteren op kans van afsluiten of de verwachte opbrengst.
Promotie
Vroomen promoveert op donderdag 9 november 2006 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam op zijn onderzoek.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
'Winkel om de hoek meest populair'
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.