Twinkle | Digital Commerce

Consumenten gaan direct naar site adverteerder

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:14

Consumenten hebben sneller de neiging online advertenties alleen te bekijken, zonder erop te klikken, blijkt uit onderzoek van DoubleClick. Ze surfen vervolgens direct door naar de site van de adverteerder.

'View through'
De onderzoekers noemen de wijze waarop consumenten online advertenties bekijken ‘view through’. Dat houdt in dat consumenten na het zien van een advertentie direct de site van de adverteerder bezoeken, in plaats van op de advertentie te klikken.

In sommige gevallen klikten de bezoekers pas veel later op advertenties dan het moment waarop ze de advertentie voor het eerst zagen. Soms duurde het dagen of zelfs weken voordat ze op de advertentie klikten.

Winkel bekijken
De respondenten gaven twee keer zo vaak aan de online advertentie wel op te merken, maar niet erop te klikken en direct naar de adverteersite te gaan (61 procent) dan dat ze op de banner klikken om de site te bereiken (30 procent). Een nog groter percentage (67 procent) merkt de advertentie wel op, maar bestudeert het product pas later in een fysieke winkel.

Uit het onderzoek komt ook naar voren dat online advertenties beter gewaardeerd worden om het feit dat je er wat van leert. Consumenten vinden het minder belangrijk dat een advertentie een zoektocht in gang moet zetten. Dit in tegenstelling tot andere media.

DoubleClick voerde het jaarlijkse onderzoek voor de vierde keer uit. Er deden 6,121 respondenten van 18 jaar en ouder aan mee.

Bron: Direct Newsline