Twinkle | Digital Commerce

Advertentie moet afwijken van context site

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:29

Gedragsgerichte advertenties leveren meer op wanneer de inhoud van de advertentie afwijkt van de context van de site, blijkt uit onderzoek van BlueLitium. Zo hadden advertenties voor reizen de hoogste conversieratio op vacaturesites.

Negen groepen

Het onderzoek bekeek het gedrag van internetgebruikers en de manier waarop zij met advertenties en verschillende websites omgaan. Daarbij definieerden de onderzoekers negen verschillende groepen. Internetgebruikers die door de onderzoekers gedefinieerd werden als ‘travelers’  klikten vaker op advertenties voor reizen wanneer deze niet op een reissite was geplaatst.

Doorklikpercentage

Er werden meer dan 400 miljoen online advertenties bestudeerd verspreid over verschillende websites. Daarbij werd gekeken naar het doorklikpercentage en de conversieratio. Advertenties voor gebruikers die gedefinieerd zijn als ‘shoppers’ bleken de hoogste conversieratio te behalen op websites die zich op vrouwen richten.

Advertenties die in lijn liggen met de inhoud van de site blijken een hoger doorklikpercentage te hebben bij zeven van de negen groepen gebruikers. Maar advertenties die in een andere omgeving werden getoond hadden een hogere conversieratio in vijf van de negen categorieën.

Minder betalen

De resultaten kunnen ook van invloed zijn op adverteerders die nu op cost-per-click basis betalen, zegt Dakota Sullivan, CMO bij BlueLithium. ‘Dat betekent voor ondernemers dat ze nu wellicht minder zullen betalen voor het genereren van verkeer, en tegelijkertijd een hogere conversieratio behalen.’ ‘Ondernemers die willen verkopen zijn vaak meer geïnteresseerd in het verhogen van de conversieratio, dan het verkeer’, meent Dave Zinman, vice-president van BlueLithium.

Segmenteren

Volgens de onderzoekers van Blue Litium moeten adverteerders zich bij gedragsgerichte campagnes niet alleen richten op sites die in lijn met het product liggen. De doelgroep kan op verschillende manier gesegmenteerd worden, op basis van menselijke kenmerken.

Bron: Internet Retailer