Twinkle | Digital Commerce

Trage afhandeling retourproducten zorgt voor gemiste omzet

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:32

Eenvijfde van alle artikelen wordt na aankoop teruggebracht. Door trage afhandeling van deze teruggebrachte artikelen lopen bedrijven volgens berekeningen van onderzoeksbureau Gartner 30 tot 35 procent potentiële omzet mis. Het belang van een efficiënte retour zou vaak worden onderschat.

Manhattan Associates, een bedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in supply chain-oplossingen meert dat winkeliers onnodig veel geld verliezen, omdat ze niet efficiënt omgaan met retourartikelen en supply chains hier niet op ingericht zijn. ‘In een wereld waar consumenten steeds hogere eisen stellen en modeartikelen een kortere levenscyclus ondergaan, wordt één op de vijf verkochte artikelen teruggebracht. In het direct-to-consumer kanaal stijgt dit aantal zelfs tot een alarmerende vijftig procent’, zegt Jan Heijblom, Sales Manager bij Manhattan Associates.

Daarom moeten retailers creatief nadenken over een snelle en goedkope afhandeling van retourproducten, constateert het bedrijf. Naast de frisdrankproducenten, die al jaren statiegeld heffen op flessen, beginnen nu ook steeds meer elektronicabedrijven een vergoeding te geven voor het inleveren van bruikbare onderdelen. Daarnaast veilen steeds meer retailers teruggebrachte artikelen via het internet.

Het bedrijf heeft vijf tips voor retailers om nog efficiënter om gaan met retourartikelen. Daarbij denkt het bedrijf aan:

- het toevoegen van barcodes
- het opstellen van een verificatieproces waarmee direct gecontroleerd kan worden of een artikel daadwerkelijk geretourneerd mag worden binnen de afgesproken  voorwaardes.
- elektronische registratie
- winkeliers moeten rekening houden met seizoensgebonden producten.
- controle en transparantie van het retourproces moeten vergroot worden.



‘Retailers horen in staat te zijn een gemakkelijke en snelle retourservice te bieden zoals klanten ook verwachten. Ook moeten zij hun kapotte artikelen snel kunnen herstellen. In de toekomst zullen retailers die niet investeren in robuuste processen en technische tools om hun retourmanagement te ondersteunen afgaan op een mislukking’, aldus Heijblom.

Bron: Digitailing.nl