Twinkle | Digital Commerce

Indiërs boeken reizen steeds meer online

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 2:09

De online reissector groeit wereldwijd nog altijd fors. Uit cijfers van PhoCusWright blijkt dat deze markt ook in India aardig wat voeten aan de grond krijgt. In totaal werd 295 miljoen dollar online uitgegeven aan reizen. Volgens de onderzoekers zal dat drie jaar later zeven keer zoveel zijn, namelijk 2 miljard in 2008.

Vraag en aanbod
Het onderzoek ' The Emerging Online Travel Marketplace in India' concludeert dat zowel de aanbod- als vraagzijde verantwoordelijk zijn voor de enorme groei. Economische ontwikkelingen, investeringen in de infrastructuur, de groeiende koopkracht van de middenklasse en een grotere publieke interesse in reizen veroorzaken de stijgende vraag. Ondertussen zijn ook aan de aanbodzijde allerlei ontwikkelingen, zoals een beter online betaalsysteem, het online succes van Indian Railways, een ontwikkelde technologiesector en een stijging van het aantal low-cost vliegmaatschappijen, waardoor het online regelen van reizen steeds populairder is.

Vliegmaatschappijen

PhoCusWright denkt dat vooral de komst van low-cost vliegmaatschappijen ervoor gezorgd hebben dat Indiase consumenten de weg naar het net hebben gevonden. TravelMole deelt die mening. In eerder onderzoek gaven zijn al aan dat de vliegsector in India jaarlijks met 20 procent zal groeien, voornamelijk door de komst van nieuwe vliegmaatschappijen en lage ticketprijzen.

Hindernissen

Afgelopen jaar werd 2,2 procent van de reizen online geboekt in India, maar PhoCusWright verwacht dat dat sterk zal groeien en dat in 2008 dit percentage verdubbeld zal zijn. Toch, ondanks alle positieve geluiden, zal de branche nog wel een aantal hindernissen moeten nemen, aldus de onderzoekers. De reismarkt zou vooral geleid worden door familiebedrijven, er is in India een lage internetpenetratie en het creditcardgebruik is laag. Ook zouden er nog niet voldoende kwalitatief goede, maar laaggeprijsde hotels zijn.

Zoekmachine

Als consumenten in India online een reis willen boeken, of een ander product willen kopen, wordt vaak een zoekmachine ingeschakeld om een website te vinden. Onderzoek wat onlangs door Internet & Mobile Association of India (IAMAI) werd gepresenteerd, toonde aan dat 56 procent van de consumenten online een zoekmachine gebruikt om een e-commercesite te vinden. En 38 procent van de Indiërs gaat direct naar een site door direct de url in te typen en 31 procent vindt de site door mond-tot-mond reclame. Iets meer dan de helft (54 procent) vindt een website door online advertenties en 16 procent door offline advertenties.

Het IAMAI onderzoek keek ook naar wat voor consumenten in India van belang is bij het online kopen van producten. Goede reputatie van de webwinkelier stond daarbij op de eerste plaats, door 62 procent werd dit genoemd. Veiligheid (51 procent) en bekendheid van het merk (46 procent) volgden.

Bron: eMarketer