Twinkle | Digital Commerce

Geen generatiekloof tussen twintigers en dertigers

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:45

Carp ondervroeg vierhonderd lezers naar hun multimediale gebruik. Kijkend naar de onderzoeksresultaten, concludeert het magazine dat de dertigers ‘absoluut niet afhaken’: ‘Een gapende generatiekloof hebben we niet kunnen ontdekken, al tekenen er zich wel twee groepen af: dertigplus en –min’. Qua mediaconsumptie lopen de groepen niet zover uiteen.

In het onderzoek werden de respondenten in drie leeftijdscategorieën ingedeeld: tot 26, van 26 tot 30 en als derde groep dertig jaar en ouder.

E-mailgebruik en chat

Dertigers gebruiken e-mail vaker dan twintigers. Van deze laatste groep stuurt 35 procent dagelijks 15 mailtjes of meer, terwijl 63 procent van de dertigers dit doet. Twintigers communiceren daarentegen wel meer via de msn-chat, 47 procent versus 32 procent.

Dertigers hebben dus meer een voorkeur voor e-mail, en ook voor sms. Twintigers zien meer in msn en Hyves. Hyves wordt door 74 procent van de twintigers gebruikt. Bij dertigers ligt dit op 43 procent.

Marktplaats en Funda

Dertigers bezoeken vaker Marktplaats (44 procent vs 31 procent) en Funda (25 procent vs 12 procent). Volgens Carp ligt dat ook aan zijn nieuwe levensfase, ‘waarin hij geld voor hypotheek of een motor heeft’.

Professionele contacten

Volgens Carp zit de dertiger schaarser in zijn tijd en gaat dus efficiënter met multimediale mogelijkheden om: op de achtergrond speelt het netwerken en cv-boosten vaak mee. De ‘ouderen’ in dit onderzoek blijken internet dus vaker te gebruiken om professionele contacten te leggen. Zo breidt 22 procent van de dertigers via Linkedin.com zijn netwerk uit (versus 8 procent van de twintigers) of Openbc.com (7 procent versus 1 procent). Ook zoeken dertigers vaker een date via de digitale weg. Ook gebruikt de dertiger internet meer als informatiebron.

Telefoon

Uiteindelijk blijkt de mobiele telefoon nog altijd het meest populair, 84 procent geeft aan het liefst naar zijn mobiel te grijpen om bij te kletsen. De dertigers gebruiken ook nog wel eens skype, de twintigers niet. Ook heeft eenderde van de dertigers nog altijd een vast toestel, terwijl twintigers het ding niet meer zien staan. Niemand onder de dertig heeft dan ook nog een analoog modem of ISDN in huis; de ‘jonkies’ beperken zich tot kabel en ADSL.