Twinkle | Digital Commerce

Outsourcing grootbanken komt service niet ten goede

2017-05-26
  • 0:59

Zakelijke klanten ervaren de service van banken als slechter omdat deze financiële dienstverleners steeds meer outsourcen. Dit kwam naar voren uit de Bank van het jaar-enquête die Het Financieele Dagblad en adviesbureau Vallstein voor de vierde keer hebben gehouden onder ondernemingen met een omzet van  minimaal 10 miljoen euro. Ten opzichte van vorig jaar krijgt Fortis als enige van de vier onderzochte financiële instellingen een hogere waardering, een lagere waardering was er voor ABN Amro, ING en de Rabobank. Deze banken voeren allemaal ingrijpende wijzigingen door en zijn – met uitzondering van de Rabobank - bezig met (grootschalige) outsourcingtrajecten.

Topbestuurder Ten Cate van de Rabobank heeft vooralsnog geen plannen om diensten uit te besteden. Hoe meer outsourcing, ‘des te meer callcenters en des te rotter de service’, aldus Ten Cate. Toch sluit ook hij uitbesteding op langere termijn niet uit: 'Als we niet kunnen meekomen in de kosten, komen ook wij voor de keuze te staan.'