Bijna alle Europese internetters, 97 procent, gebruikt zoekmachines voor het zoeken van informatie. Gebruikers hebben dezelfde verwachtingen voor de zoekfunctie op sites, maar in veel gevallen blijkt de functionaliteit niet gelijk te zijn. Meer dan de helft van de onderzochte sites voldeed niet aan de door Forrester Research opgestelde standaard.
Volgens Forrester moet de zoekoptie op sites verbeterd worden. Er werden 179 Europese sites bekeken. Uit het onderzoek blijkt dat nieuwe bezoekers op een site vaak gelijk naar de zoekoptie op de site gaan. Als ze niet gelijk vinden wat ze zoeken, gaat 13 procent meteen naar een andere site. In Zuid-Europese landen ligt dit percentage nog hoger. ‘Dit is een verloren kans voor sitebeheerders. Op deze manier krijgen zij geen relatie met de bezoekers en zullen ze ook geen opbrengsten behalen,’ aldus Iris Cremers, onderzoeker bij Forrester.
Ruim de helft van de sites, 56 procent, voldeed niet aan de verwachtingen van de gebruikers, zoals de site van Volkswagen in Denemarken. Op de site was überhaupt geen zoekoptie voor bezoekers. Andere sites hadden zoekopties die niet de gewenste resultaten opleverden. Sommige sites hadden veel onnodige stappen in het zoekproces. Bij de Engelse website van Marks & Spencer bijvoorbeeld, kregen gebruikers bij de zoekoptie wel een resultaat, maar konden niet gelijk nog een zoekactie uitvoeren.
‘Online consumenten zijn gewend aan het gebruik van effectieve zoekmachines. Daarom zullen ze eerder naar een zoekmachine gaan om te zoeken, dan dat ze binnen een site zoeken. Sitebeheerders moeten dus inspanningen leveren om aan de verwachtingen van hun klanten te voldoen,’ zegt Cremers.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Zoekfunctie op site voldoet niet aan verwachtingen
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.