Twinkle | Digital Commerce

Web versus winkel

2017-05-26
  • 3:04

Waar en hoe kijkt en koopt de consument

Tekst: Janet Sellis

De consument oriënteert zich - en koopt - meer en meer via internet. Fabrikanten maken het online verkopende partijen daarbij wel lastig. De traditionele retail is bovendien nauwelijks op het web aanwezig en hoopt wellicht nog 'dat dat hele internet wel verdwijnt'...

Wat is het belang dat consumenten hechten aan 'oude, traditionele' namen? En kunnen deze niet prima bestaan naast of tussen de nieuwe, vaak internetnamen? Is er reden voor traditionele partijen om te vrezen voor internet? Kieskeurig.nl onderzocht het - via een enquête gehouden onder 324 bezoekers in week 7 2006 - en dat resulteerde in de volgende uitkomsten.

Informatief

Veelgehoord en een groot bezwaar van de traditionele retail tegen internet is dat consumenten de producten in de winkel komen bekijken en 'voelen' en vervolgens voor een lagere prijs online gaan kopen...

Uit de enquête blijk echter: 13 procent van de Kieskeurig.nl-bezoekers zegt: 'De informatie is van doorslaggevend belang, ik bepaal op het web welk product ik wil en ik koop het in de winkel.' 36 procent zegt: 'Ik gebruik de informatie op het web als achtergrondinformatie, zodat ik voorbereid naar de winkel kan.'

Dit lijkt wel de omgekeerde wereld; lekker makkelijk voor traditionele winkels. In tegenstelling tot de verhalen die je regelmatig hoort, doet internet dus het voorwerk voor de traditionele retail en profiteert de offline-handel.

Afhaalmogelijkheid

Andere uitkomsten: 13 procent van de mensen zou zeker letten op de mogelijkheid tot afhalen. Dit duidt er op dat een fysieke locatie zeker voor een aantal mensen een pré is. Dit zegt natuurlijk nog niet alles over de 'bekende' naam die daar al dan niet aan moet hangen. 70 procent vindt het van toegevoegde waarde als traditionele winkels ook op het web staan.

De traditionele winkels zijn blijkbaar niet opeens vergeten als een consument een online-consument wordt... En waarom zou dit ook? Uit ander onderzoek van Kelkoo (begin 2006) blijkt bijvoorbeeld dat 30 procent van de consumenten zich online oriënteert en vervolgens offline koopt. 20 procent blijft voornamelijk in de fysieke winkel kopen. 50 procent bepaalt per product en fase in het koopproces welke aanschafoptie zij kiezen.

Traffic web en winkel

Meer uitkomsten: 34 procent van de door Kieskeurig.nl geënquêteerden geeft aan in de toekomst alleen een elektronisch apparaat te zullen aanschaffen als de winkel ook 'offline' bekend is. En misschien zit het belangrijkste van deze zin wel in het woordje 'ook'. Want de twee uitersten zijn geen uitersten meer. Partijen als Halfords en BCC, van oudsher traditionele spelers, zijn steeds succesvoller op internet. Naast verkopen online genereren zij ook traffic naar hun winkels offline, om al deze termen maar eens door elkaar te gebruiken.

Een gouden kans dus voor degenen die er als eerste bij zijn. Consumenten hebben baat bij een totaaloverzicht. Maar fysieke winkels hebben er vervolgens zeker baat bij om in dit overzicht aanwezig te zijn. Alleen maar mooi als je in het online-rijtje aanwezig bent zodat mensen weten welke kant ze vervolgens in eigen dorp en stad op moeten fietsen. Toch?

De link tussen online en offline

In hoeverre gebruikt u informatie op Kieskeurig.nl om offline producten aan te schaffen?

• De informatie is van doorslaggevend belang, ik bepaal op de site welk product ik wil en ik koop het in de winkel: 13%

• De informatie speelt een grote rol, ik bepaal grotendeels welk product ik wil en laat me verder adviseren in de winkel en koop het daar: 19%

• Ik gebruik de informatie op de site als achtergrondinformatie zodat ik voorbereid naar de winkel kan: 36%

• Ik gebruik de site om reviews te lezen zodat ik weet wat andere gebruikers van het product vinden: 26%

• Ik gebruik de informatie op de site helemaal niet om mede te bepalen welk product ik ga kopen: 6%

 Janet Sellis is oprichter en directeur van vergelijkingssite Kieskeurig.nl

 Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 2- 2006