Twinkle | Digital Commerce

Consument zoekt informatie op travelsite

2017-05-26
10488
  • [nieuws]
  • 1:22

Consumenten blijven travelsites veelvuldig raadplegen informatie over reizen te vinden, maar het daadwerkelijk boeken gebeurt er steeds minder. Dat blijkt uit het onderzoek van The Conference Board en TNS. Het grootste deel van de respondenten (58 procent) oriënteert zich online op de komende vakantie. Daarmee is het nog altijd bijna twee keer zo populair als het raadplegen van vrienden (30 procent), reisprogramma's op televisie (16 procent), het reisbureau (23 procent) of een reisgids (25 procent).

Deze cijfers komen naar voren uit de Consumer Internet Barometer, van The Conference Board en TNS, waarvoor 10.000 huishoudens ondervraagd werden.

'Onder consumenten die dit jaar meer reisarrangementen online boekten zijn vooral het feit dat het altijd beschikbaar is en het gebruiksgemak de belangrijkste drijfveren', aldus  Lynn Franco, onderzoeksleider bij The Conference Board Consumer Research Center. Consumenten die online reizen boeken zijn vooral te spreken over het boeken van vliegtickets, 48 procent geeft aan hierover 'uitermate' tevreden te zijn. Daarnaast is 42 procent zeer te spreken over de mogelijkheid om online auto's te huren. Overnachtingen worden het meeste online vergeleken, maar minder online geboekt. Vliegtickets zijn het meest populair.

Overigens gebruiken meer vrouwen dan mannen, 21 versus 19 procent, gebruiken reissites alleen om informatie te zoeken. Iets meer mannen dan vrouwen, 34 versus 33 procent zoeken informatie en boeken vervolgens ook online. Slechts 30 procent is echt tevreden over deze sites, 55 procent in min of meer tevreden. 'Het is duidelijk dat er nog wel wat ruimte voor groei is op online travelgebied', aldus Franco.