Twinkle | Digital Commerce

Thuiswinkel Awards: hoezo nog dozen schuiven?

2017-11-11
180101

Uit de school klappen als voorzitter van een jury mag natuurlijk nooit. Maar, een kijkje achter de schermen? Nou, vooruit dan maar.




Als jury van de Thuiswinkel vakprijs PostNL Dynamic Delivery Awards hebben we veel geweldige webwinkels mogen beoordelen. En,dat was geen eenvoudige opgave.


Het vergelijken van zoveel verschillende webwinkels, met elk hun eigen visie op de laatste meters naar de consumenten, was lastig. Je denkt natuurlijk eerst aan al die webwinkels met pakjes die hun weg vinden naar consumenten die vaak niet thuis zijn. Maar, er zijn ook totaal andere, en inspirerende, visies op de levering van producten en diensten aan consumenten. Hoezo nog doosjes?

Hoezo pakjes?
De jury werd aangenaam verrast door bedrijven die helemaal geen pakjes met fysieke producten meer leveren. Of die de laatste meters overlaten aan heel veel restaurants die het prima zelf regelen. Doen ze dat niet, dan worden ze afgestraft met slechte beoordelingen. Een goed concept.

Wie is de consument dan het beste van dienst? Die traditionele webwinkel met doosjes, de reisorganisatie die het hele proces klantgericht en papierloos heeft gemaakt, of de lokale sushibezorger? Of moet de prijs gaan naar de webwinkel die de consumenten de keuze geeft over veel leveropties?

Coolblue
Coolblue was overigens de onbetwiste winnaar. Daarover was de jury het unaniem eens. Coolblue heeft in Nederland meer dan 200 webwinkels voor met name consumentenelektronica. De jury vindt Coolblue de benchmark voor ‘best in class’. Coolblue heeft zich met de levering van producten succesvol, spraakmakend, creatief, concurrerend en op innovatieve wijze gemanifesteerd.

Coolblue heeft de afgelopen jaren laten zien dat het de wensen en eisen van consumenten begrijpt en heeft dit vertaald naar leveropties waarbij de consument een grote keuze heeft in plaats en tijdstip voor de verschillende productcategorieën die Coolblue verkoopt: voor 23.59 uur besteld, morgen gratis in huis, keuze van de leverdag, op afspraak bezorgd, levering op dag van bestellen en afhaalpunten bij PostNL en eigen winkels. In sommige gevallen moet de consument daarvoor betalen, bijvoorbeeld in het geval van same day delivery. Dat de consument tevreden is, blijkt uit de Net Promotor Score (NPS). Deze is gebaseerd op de vraag of de klant Coolblue zou aanbevelen aan een vriend of vriendin. De NPS van Coolblue is 62.

Of, had de prijs eigenlijk moeten gaan naar de logistieke koplopers die het allemaal elke dag weer waar maken voor Coolblue en andere webwinkel? PostNL, Dynalogic en de mensen in het distributiecentrum van Coolblue... 

Digitaal
Wat doen we volgende jaar met webwinkels die het hele product hebben vervangen door een digitaal product en de dynamische levering op een extreem klantgerichte manier realiseren? De luchtvaartmaatschappijen die je zelf laten inchecken scoren goed op de klantervaringscyclus.
Of neem Spotify, dat je voor een tientje per maand alle muziek biedt die je wilt horen. Je hoeft nooit meer een CD te kopen of de muziek te downloaden op iTunes.

Ongetwijfeld meldt zich volgend jaar de eerste webwinkel waarbij je met 3D-printing zelf je producten thuis of bij een lokale 3D-printshop kan maken. Hoe klantgericht en duurzaam is dat wel niet! Dat heeft niets meer te maken met het ‘oude denken’ in logistiek; hoezo nog dozen schuiven?

Nu het stof van de Thuiswinkel Awards 2013 is neergedaald is het tijd om nog eens stevig in gesprek te gaan over de criteria voor 2014. De jury gaat de komende maanden in retraite om nog eens goed na te denken over de echte essentie van innovatie in ‘dynamic delivery’.


Foto: Paul Ridderhof