Twinkle | Digital Commerce

Merchandise via Spotify: muziek in de oren van muzikanten

2022-06-15
1000562
  • [visie]
  • 2:19

Voor veel artiesten is live optreden voor een publiek het mooiste wat er is. Op die momenten staan zij het dichtst bij hun fans en deze interactie zorgt voor een magische sfeer. Het zijn de ideale momenten om merchandise te verkopen. Toen die optredens door covid-19 wegvielen, had dat grote financiële gevolgen. Artiesten werden gedwongen om zich ondernemender en zakelijker op te stellen om hun merchandise aan de fan te brengen.

Tekst: Mel van Lieshout

Verschillende Nederlandse artiesten zochten – en vonden – creatieve oplossingen om volledige bedrijven op te bouwen, die verder gaan dan alleen muziek en de traditionele merchandise op een concert of festival. Dj Martin Garrix speelt bijvoorbeeld slim in op de populariteit van streamingdiensten. Hij biedt zijn merchandise direct aan via Spotify, doordat zijn Shopify-shop is gekoppeld aan zijn artiestenpagina. Op die manier bereikt de dj zijn fans gemakkelijk wanneer ze online naar zijn muziek luisteren. Bovendien kan hij producten introduceren op de perfecte plek en op het moment dat luisteraars en fans zich het meest verbonden voelen met hem en zijn muziek.

Door op deze manier merchandise aan te bieden, spelen artiesten ook in op de behoeften van hun volgers. Het fan zijn bestaat namelijk uit meer dan alleen naar muziek luisteren; voor fans betekent dit ook interactie hebben met hun favoriete artiest, meezingen met elke songtekst tijdens shows (zowel fysiek als virtueel) en ze willen hun toewijding laten zien door merchandise te kopen.

Businesstrainingen

Door de komst van corona moesten creators ondernemender te werk gaan. Hierdoor zijn businesstrainingen (zowel specifieke trainingen voor de muziekindustrie als algemene trainingen voor webwinkeliers) inmiddels populair onder artiesten en bouwen zij aan veelzijdige merken en bedrijven. Om dit te laten slagen zoeken ze naar manieren waarop ze kunnen zijn waar hun fans zich ook bevinden. De wereldwijde creator community bestaat vandaag de dag uit ongeveer 50 miljoen mensen en is naar verluidt meer dan 100 miljard dollar waard.

Social commerce

In onderzoek van Shopify zien we dat social commerce steeds populairder wordt. Zo geeft 40 procent van de respondenten aan komend jaar (zeer) waarschijnlijk iets via social media te gaan kopen. Hier liggen enorme kansen voor de verkoop van merchandise. Waarom zou je het als artiest alleen houden bij de directe verkoop via Spotify? Het is vanaf daar een kleine stap om als artiest of creator je producten aan te bieden op socialmediaplatformen als Instagram en TikTok. Met de nieuwe dienst Linkpop wordt dit voor creators nog makkelijker gemaakt. Social commerce is dan ook zeker een interessant verkoopkanaal voor hen, zelfs nu de coronamaatregelen steeds verder worden versoepeld en concerten weer mogelijk zijn.

Mel van Lieshout is countrymanager bij Shopify.