Twinkle | Digital Commerce

dropshipping voor mode webwinkels

2017-09-06
195259

Het inkoopseizoen voor de modebranche staat weer voor de deur. Tijdens vakbeurzen als de Modefabriek, Greatest Fashion Fair of de kleine fabriek beslissen (kinder)moderetailers welke kleding ze over een flink aantal maanden gaan verkopen.

Ze kopen voor tonnen in en krijgen een flinke voorraad geleverd. Kapitaalbeslag en een forse kans op winkeldochters. Kan dat niet slimmer voor de retailer?

Ten opzichte van andere branches hebben moderetailers het lastig. Allereerst moet je voorspellen wat straks goed loopt en wat een kanshebber voor de uitverkoopbakken is. Eerder schreef ik al een artikel over hoe je de inkoop kunt laten ondersteunen door de klant. Hoewel dat concept goed loopt in het buitenland, werd terecht opgemerkt dat het 'Be the Buyer concept' niet voor iedere retailer geschikt is.

Maar hoe fantastisch zou het zijn als:

  •  je exact hetgeen zou kunnen inkopen wat er bij jou besteld wordt, zodat je niet met onverkoopbare voorraden blijft zitten?
  • je pas hoeft in te kopen als je klant het bij jou heeft besteld, zodat je niet met een enorme voorfinanciering zit?
  •  je zelf de bestellingen niet hoeft in te pakken en op de post te doen?

Het concept dropshipment, waarbij de leverancier de goederen levert namens de webwinkelier is natuurlijk al jaren bekend in verschillende branches. Denk bijvoorbeeld aan de boeken van het Centraal Boekhuis, de elektronica van Ingram Micro of de euh... stoute speeltjes van EDC.

Gat in de modemarkt
De modesector kende dergelijke dropshipment-leveranciers nog niet of nauwelijks. Maar toen Arjen Bohnenn van het jurkjes merk Drezz een retailer sprak met klachten over de omvang van zijn voorraad bedacht hij dat dropshipping een gat in de markt moest zijn.

Om het de webwinkelier makkelijk te maken levert hij desgewenst fotomateriaal, productbeschrijvingen en adviesprijzen aan. Alleen dat al is een enorme tijdsbesparing. Een modewinkelier weet immers hoeveel tijd fotografie in beslag kan nemen.

Als er een bestelling wordt gedaan bij de modewebwinkel, dan kan de beheerder gaan inkopen bij het modemerk. De winkelier kan kiezen. Wil ik de producten eerst zelf ontvangen en dan doorsturen? Of laat ik het in het kader tijds- en portokosten besparing uit mijn naam door de leverancier op de post doen?






Pyjama'tjes
Ook kindernachtmode merk Corazon Kids levert op basis van dropshipment. De winkels die Corazon voeren, verkopen de pyjama'tjes aan de lopende band aldus Jacqueline de Bruijn, oprichtster van het duurzame kindernachtmode merk. Ik stuur regelmatig pyjama's op naar winkeliers. Ik bedacht me dat het efficiënter en duurzamer was als we ze namens onze wederverkoper direct naar de consument zouden sturen. Bij ons kunnen die bestellingen gewoon mee in de rest van het verzendproces, voor onze webwinkelier wel zo makkelijk en op deze manier worden er ook nog een aantal onnodige vervoerskilometers bespaard.

Gaat dropshipment een grote vlucht nemen in de mode sector? Natuurlijk is het aanbieden van dropshipping door modemerken aantrekkelijk voor winkeliers. En daarmee kunnen modeproducenten, importeurs of agenten zich dus onderscheiden. Maar kunnen dergelijke bedrijven het wel allemaal? Hoe regel je het?

Opslag en inpakken uitbesteden
Zowel Drezz als Corazon leverde behalve aan de retail ook al direct aan consumenten en dus zijn ze gewend aan kleine bestellingen. Maar ben je als business to business modeleverancier wel gericht op fijndistributie en verzenden van pakketjes met maar een jurkje? Zo nee, dan zou je het kunnen oplossen door de opslag en het inpakken uit te besteden aan een op mode gerichte fulfilment partij. Mede-blogger Martin Bongers brengt je graag op de hoogte.

Het logistieke proces is maar een van de problemen waar je met het dropshipment proces tegen aan loopt. Want wat als je de voorinkoop van retailers nodig hebt om je productie te kunnen financieren? Op zoek naar producenten in de buurt die kleine series snel kunnen leveren? Of een oplossing zoeken op het gebied van Crowdfunding?

Kortom, waar een wil is, is een weg! Welk kleding- of kinderkledingmerk volgt?