Twinkle | Digital Commerce

Directeur Nextail: 'Ons hoofddoel is een breed assortiment'

2017-05-27
31261758
  • [nieuws]
  • 4:04

Antoine Brouwer, algemeen directeur Nextail, kan tevreden terugkijken op de geboortedag van Nextail Connect. De orderstroom op de digitale marktplaats van Blokker.nl schoot vandaag de lucht in en diverse retailers die brood zien in Nextail Connect, hebben zich al gemeld bij Blokker Holding.

Twinkle sprak met Brouwer over het nieuwe online platform.

Tekst: Bernadette van den Hooven

Welke toelatingseisen stellen jullie aan webshops die aansluiten?
‘We zijn een gesloten marktplaats en werken op een invitation only-basis. In eerste instantie hebben we zelf zeven partijen geselecteerd die goed bij ons passen. Partijen waarvan wij vinden dat ze een meerwaarde hebben voor onze formule. We hebben gekeken naar retailers die het specifieke aanbod van Blokker het meest kunnen verbreden en uitdiepen binnen het formule-assortiment. Seasonality speelt daarbij een grote rol: in deze periode kijken we bijvoorbeeld veel naar partijen die speelgoed aanbieden. Eén van de zeven eerste aangesloten partijen is dan ook ThysToys. We hebben per productgroep een planning. We willen geen warenhuis worden, ons motto is ‘van je huis een thuis maken’, we selecteren productgroepen die daarbij aansluiten. Qua levertijd stellen we de eis aan de retailer dat deze binnen maximaal tien dagen moet kunnen leveren. Next day delivery is op zichzelf geen doel voor ons, het ene product kan sneller geleverd worden dan het andere, maar we moeten wel een grens trekken.’

De weg naar een groot afzetgebied lijkt gebaand, misschien zelfs groter dan de landgrenzen. Hebben jullie internationale ambities met de nieuwe marktplaats?
‘We zijn begonnen met Nederlandse retailpartijen, maar sluiten buitenlandse partijen zeker niet uit. Zoiets werkt echter alleen als ze snel kunnen leveren en Nederlandstalige content kunnen aanleveren. De kwaliteit en content van Nederlandse producten is prima, maar als er een buitenlandse partij is die dat ook kan, maakt dat niet uit. Voor het buitenland is de Nederlandse taal wel een hindernis, die wordt niet veel gesproken. Daarom zullen weinig partijen Nederlandstalige content kunnen aanleveren. Een internationaal platform uitrollen? Technisch gezien kunnen we het, maar de focus ligt voor ons op een Nederlandse core business.

Stellen jullie voorwaarden aan de prijs?
‘We stellen geen enkele eis aan de hoogte van de prijs die retailers hanteren – dat zou verticale prijsbinding zijn –, maar we hebben wel de voorwaarde dat er op de Blokker-marktplaats geen hogere prijs wordt gevraagd dan op de eigen webshop. Wij vragen een marktconforme commissie voor het platform, voor de rest is de prijs aan de retailer.’


Zou Nextail Connect in de toekomst ook een open marktplaats kunnen worden?
‘Op ons besloten platform hebben we bilaterale contracten met individuele partijen. In de toekomst is er technisch gezien niets dat ons in de weg staat een open platform te worden, maar het aantal sellers is voor ons niet relevant. Het gaat om productaanbod. We zijn liever een gesloten platform. Als we met tien partijen een volledig assortiment kunnen garanderen, dan is het goed. We zijn bezig met automatisering en management, met de vraag hoe we kunnen groeien in het aantal producten. Als je een gesloten platform bent, heb je meer controle over wie zich aansluit. Als kleinere en meer onbekende partijen toetreden, komen er factoren bij kijken en vergt het procedures als de controle van de KVK-inschrijving, de Autoriteit Financiële Markten kijkt mee; invitation only is wat dat betreft gemakkelijker.’

Zijn er plannen om de logistiek ook uit handen te nemen van webshops, zoals Bol.com?
Wij kijken meer naar Amazon als leidende partij in de e-commerce. Wij zouden dat technisch gezien kunnen, we hebben een groot distributiecentrum gebouwd in Gouda, maar hebben dat nog niet gedaan. Er is nog geen noodzaak voor. De partijen die momenteel zijn aangesloten, zijn voorraadhoudend en hebben zelf logistieke voorzieningen, dan hoef je het niet bij ons neer te leggen. Wanneer we ook kleinere partijen op het platform hebben die dat zelf niet of niet op grote schaal kunnen, dan kan het interessant zijn om voor hen de logistiek te gaan verzorgen. Maar het is voor ons in ieder geval geen doel om met logistiek geld te gaan verdienen, we zouden in dat geval eerder retailers willen helpen met verkopen en dienstverlening vergroten. Ons hoofddoel is het assortiment uitbreiden.

Welke doelen hebben jullie gesteld qua omzet? Wat moet er eind volgend jaar op de teller staan?
We hebben geen omzet vastgesteld. We hebben gekeken naar wat de online marktplaats ging kosten en of we moesten gaan investeren, maar voor ons is dit nieuwe business en we willen ons assortiment laten groeien. Daarmee komt omzet. We willen het eerst een half jaar goed aankijken en er dan targets op zetten. We innoveren. De start is gemaakt met Blokker.nl, we gaan ook voor de andere retailformules als Intertoys en Xenos eenzelfde online platform opzetten. De software aan de achterkant is precies hetzelfde, zodat (e-)retailers als Dobeno met een breed assortiment straks in verschillende van onze formules kunnen aanbieden. We hebben de voorkant gebouwd, nu rollen we de koppeling met beckend systemen uit en bouwen we de ERP-systemen van de verschillende formules. In 2017 zullen meerdere van de formules van Blokker Holding als platform beschikbaar worden. We kijken vanuit onze consument: we zetten dus ook producten van concurrerende retailers op onze marktplaats, want voor onze klant betekent dat aanvullend aanbod. Het internet is transparant, de consument bepaalt.’

Lees ook: Blokker Holding opent marktplaats (22 november 2016)