Twinkle | Digital Commerce

Fleurop wint in AdWords-rechtszaak Topbloemen

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:13

De strijd tussen Fleurop en Topbloemen wordt nu ook om Google AdWords gevoerd. De Rechtbank Den Haag heeft geoordeeld dat Topbloemen niet meer op de naam van zijn concurrent mag bieden. ‘Er wordt geprofiteerd van onze enorme naamsbekendheid.’

Fleurop meldt in het persbericht dat het oordeel van de rechter geldt voor al zijn concurrenten, maar noemt Topbloemen herhaaldelijk als boosdoener. ‘Niet alleen drijft zij de prijs van AdWords-advertenties op en kost het ons orders, maar Topbloemen zorgt volgens de rechter bovendien voor verwarring’, laat algemeen directeur Jeroen de Zwart optekenen.

Niet meeliften
Volgens Fleurop maakt Topbloemen nergens duidelijk dat het bedrijf niet tot het netwerk van zijn concurrent behoort. ‘De consument toetst in Google “Fleurop” in en verwacht dan ook “Fleurop” als zoekresultaat te krijgen. Derden mogen niet op onze naam meeliften, dat maakt het zoeken voor de consument erg onduidelijk’, aldus De Zwart. Volgens hem is de uitspraak een ‘grote en grensverleggende stap’ in rechtenbescherming van een merk in AdWords.

Serieuze aangelegenheid
Dat de strijd om het marktleiderschap in de bloemen business zeer serieus is, bleek een aantal jaar geleden toen Fleurop zijn bloemisten verbood om orders uit te voeren van concurrenten. Topbloemen.nl klopte destijds aan bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa). 'Waarschijnlijk vinden ze bij Fleurop dat wij iets te groot worden’, zei Wim Meuleman van Topbloemen.nl. Het bedrijf riep zichzelf ruim een jaar geleden uit tot marktleider.