Twinkle | Digital Commerce

Laat klanten met contactloos en wearable betalen

2017-05-26
180101

Uit een onderzoek van DigitasLBi van 2015 bleek dat circa 50 procent van de respondenten in Nederland gebruik wilde gaan maken van mobiele betaaloplossingen in de winkel. Inmiddels zijn we een jaar verder en is het al gebruikelijker geworden om met je smartphone te betalen.

Door: gastblogger Roemer Mol

Technologieën die dit mogelijk maken zijn er inmiddels in overvloed. Steeds meer retailers zien de voordelen in van Near Field Communication (NFC), ofwel contactloos betalen. Momenteel wordt dit al aangeboden door grote banken zoals ING en Rabobank, telecomaanbieders als Vodafone en grote tech-bedrijven als Google en Apple. Verder is wearable betalen in opkomst. Dat organisaties zich hierop storten is niet vreemd, want de betaling is een van de belangrijkste touchpoints in de relatie tussen en klant en retailer. Niet alleen de consument schiet er dus wat mee op, ook de retailer is erbij gebaat. 

Contactloos betalen
Betalen via NFC biedt klanten van retailers snelheid en gemak. In combinatie met een online kassasysteem voor smartphones en tablets is NFC een zeer geschikte manier om af te rekenen in een winkel. De onderliggende techniek van contactloos betalen is hetzelfde als met een bankpas of met een smartphone via een app voor mobiel betalen. Banken bieden hun klanten betaalpassen met een NFC-chip, zodat de consument zijn betaalpas alleen kort bij de betaalautomaat hoeft te houden. Informatie die op de chip van de bankpas staat, wordt in een gestandaardiseerd en beveiligd gedeelte van de smartphone opgeslagen. Apple en Samsung introduceerden bijvoorbeeld al Pay apps, die aan een betaalpas of creditcard kunnen worden gekoppeld.

Wearable betalen
Wearable betalen is een technologie die misschien een tikkeltje futuristisch lijkt. Onder wearables worden bijvoorbeeld smartwatches en smartglasses gerekend. Door de snelheid en het gemak die deze technologie biedt is het ook geschikt voor de retailer van vandaag en morgen. Retailers zouden zich hier nu al in kunnen verdiepen. In de nabije toekomst kunnen bezoekers van een winkel met hun wearable ieder product in de winkel direct toevoegen aan hun winkelmandje. Ze hoeven alleen een barcode te scannen en vervolgens te kiezen of ze het product direct willen meenemen of thuis af willen laten leveren. Hiermee behoren bijvoorbeeld lange wachtrijen bij de kassa in de supermarkt tot het verleden. Bovendien kunnen retailers hierdoor veel effectiever gebruik maken van hun medewerkers.

Toekomst-proof
Maar het gaat niet alleen om gemak en snelheid. Met de nieuwe manieren van betalen verdwijnen niet alleen het papier- en muntgeld uit de portemonnee, ook de vele kortingspasjes en klantkaarten behoren binnenkort tot het verleden. En dat is goed voor de consument én de retailer. Deze laatste krijgt met de komst van de nieuwe technologieën ook nieuwe manieren om klanten te binden: de customer journey en het klantcontact veranderen substantieel. Dit zal soms een aanpassing van het bedrijfsmodel vragen, maar op termijn betaalt dat zich hoe dan ook uit. Steeds meer retailers realiseren zich dat het lonend is om deze nieuwe technologieën te omarmen. Wie optimaal gebruik weet te maken van techniek is klaar voor de toekomst.

Roemer Mol is marketing manager bij Reeleezee en Cashr.