Bij de Kamer van Koophandel stonden op 1 januari van dit jaar 28.851 bedrijven ingeschreven in de categorie ‘detailhandel via postorder en internet’. Dat zijn er ruim drieduizend meer dan een jaar geleden.
Om precies te zijn groeide het aantal verkopers op afstand afgelopen jaar met 3.203 stuks, van 25.648 naar 28.851 inschrijvingen. Ter vergelijking: begin 2011 stonden nog ‘maar’ 20.200 bedrijven in de genoemde categorie bij de KvK geregistreerd.
De afgelopen drie jaar groeide het aantal webwinkels en andere afstandverkopers gemiddeld dus met een kleine drieduizend ondernemingen per jaar. De groei was in 2013 zelfs nog iets sterker.
9.415 starters
Volgens de KvK startten het afgelopen jaar niet minder dan 9.415 ondernemers als detaillist op afstand. Uit de eindelijk aanwas (van 3.203 bedrijven) blijkt dat vele duizenden online ondernemers hun activiteiten vorig jaar hebben gestaakt. De KvK registeerde 69 faillissementen.
Overlevingskansen
Een analyse van de expertgroep Online Ondernemen van Shopping2020 leerde afgelopen najaar dat pure internetverkopers lagere overlevingskansen hebben dan andere detailhandelsbedrijven. Van de webwinkels die als pure player gestart zijn, overleeft 59 procent de eerste vier jaar niet, bleek uit de cijfers (tot en met afgelopen juni).
Gouden eieren
Wijnand Jongen, directeur van belangenvereniging Thuiswinkel.org, zei medio 2012 al dat een webwinkel geen kip met gouden eieren (meer) is.
NB: de KvK-data hierboven geven geen beeld van het totale aantal online productverkopers in Nederland; winkeliers die ook, maar niet vooral online verkopen, staan in andere categorieën geregistreerd.
De overlevingskansen van Nederlandse webshops kunnen worden vergroot door (ook) een Duitse webshop op te richten. De e-commerce omzet in Duitsland zal ook dit jaar naar verwachting met ruim 10 procent stijgen.
Er zijn nog genoeg niches te vinden om een (goede) webshop in te beginnen. Dus het aantal webshops zal de komende jaren ook nog wel stijgen.
Al wordt daarmee de concurrentie ook groter. Immers vist men allemaal uit dezelfde vijver en niet zoals vroeger met een winkel uit een bepaald dorp/gemeente c.q. omgeving. Dus ja, de overlevingskansen van een webshop zijn aanzienlijk kleiner! Maar dat maakt het zeker niet minder aantrekkelijk om de uitdaging tot het beginnen van een webshop aan te gaan!