Twinkle | Digital Commerce

‘Invloed van e-commerce op leegstand overschat’

2017-11-08
400296
  • 1:44

De winkelleegstand bleef het afgelopen halfjaar stabiel, becijferde onderzoeksbureau Locatus. Het aantal winkeliers dat het vloeroppervlak vult daalt wel, maar niet zo hard als vaak wordt verondersteld. Niet zozeer e-commerce, maar vooral de vergrijzing speelt winkeliers parten.

Dat stelt Gerard Zandbergen van winkelonderzoeksbureau Locatus in Vastgoedmarkt. Hij reageert op hoogleraar Cor Molenaar, die een derde van alle winkels binnen vijf jaar ziet verdwijnen. Zandbergen: ‘De gevolgen van deze “voorspelling”, waarvoor geen onderbouwing wordt geleverd, zijn zeer schadelijk: iedereen wordt in mijn ogen op het verkeerde been gezet en niemand durft meer te bewegen.’

Dynamisch
Zandbergen, die in 2009 nog sprak van een 'tijdbom onder het Nederlandse winkelbestand’, schrijft in Vastgoedmarkt (pdf) dat de leegstand in Nederland tot stilstand is gekomen. Hij baseert zich daarbij op de rapporteurs van Locatus. Zandbergen concludeert dat de winkelmarkt zich relatief eenvoudig aanpast aan de crisis en de opkomst van e-commerce. Hij noemt de markt ‘veel dynamischer dan gedacht’ en schrijft dat de moeilijke omstandigheden zich niet uiten in toenemende leegstand, maar in dalende huren. Dat trekt vooral veel dienstverleners aan, waaronder goudopkopers, massagesalons en nagelstudio’s. Ondertussen stijgt het gemiddelde vloeroppervlak van winkeliers die producten verkopen.

Onzin
De leegstand stabiliseert, maar het aantal winkeliers neemt wel af, sinds 2003 met gemiddeld zo’n zeshonderd per jaar volgens Zandbergen. Er zijn echter nog altijd meer dan honderdduizend winkeliers in ons land en er is vooralsnog ‘geen enkele versnelling van de geschetste daling’ waarneembaar, aldus Zandbergen. Hij rekent voor dat het aantal stoppers met meer dan factor tien moet stijgen om Molenaars voorspelling te doen uitkomen. Hij bestempelt diens prognose dan ook als ‘onzin’.

Vergrijzing
Volgens Zandbergen is het aandeel van e-commerce op de retailmarkt weliswaar ‘indrukwekkend gestegen’, maar gaat het nog altijd om niet meer dan 5 procent. Hij stelt dat de vergrijzing winkeliers veel meer hoofdbrekens kost: ‘CBS-cijfers laten zien dat de gemiddelde 65-plusser 40 procent minder besteedt in de detailhandel (…) Niet de crisis of de internetaankopen verklaren de absolute hoogte van de leegstand: dat doet de vergrijzing.’

Lees ook: Opkomst e-commerce deert kledingketens niet