De malaise in het Nederlandse retaillandschap houdt voorlopig aan, aldus marktkenner Frank Quix. Hij verwacht dat er dit kwartaal nog verschillende ketens over de kop zullen gaan. Dat is allemaal slechts ten dele het gevolg van de opkomst van e-commerce.
Quix was vanochtend op de radio te horen bij BNR, naar aanleiding van de voorlopige redding van V&D en de herstructureringsplannen die Blokker gisteren bekend maakte. De directeur van Q&A Research & Consultancy, die is verbonden aan de UvA, zei dat nog duizenden winkelmedewerkers moeten vrezen voor hun baan.
Faillissement of herstructurering
In dit eerste kwartaal nog zullen meer retailers in moeilijkheden komen volgens Quix. ‘Dat zal deels gaan om bedrijven die failliet gaan of moeten herstructureren.’ Het nieuwe bankroet van Schoenenreus toont aan dat het niet zomaar lukt om formules nieuw leven in te blazen. Quix vanochtend: ‘We hebben al gezien dat er bedrijven failliet gaan die al eerder failliet zijn gegaan. Dan wordt een doorstartscenario steeds moeilijker. Maar het is ook de grote vraag of een doorstart zorgt voor de grote oplossing. Daar twijfel ik altijd een beetje over.’
Meer aan de hand
Volgens Quix is de retailmalaise deels, maar zeker niet helemaal het gevolg van online ontwikkelingen. Actuele cijfers over de mode- en schoenenbranche illustreren dat, rekent hij voor op Vastgoedjournaal.nl: ‘In 2007 gaven we in Nederland 12 miljard euro uit aan mode en schoenen. Online behaalden we een omzet van 285 miljoen euro. In 2013 bedroeg de totale omzet 10 miljard euro. Webshops haalden in dat jaar een omzet van 850 miljoen euro. De fysieke mode- en schoenenwinkels hebben in zeven jaar tijd dus een kwart van hun reguliere omzet zien verdwijnen.’ Behalve technologische spelen demografische en economische ontwikkelingen een rol, aldus Quix.
Voorspellende blik
Een kleine twee jaar geleden voorspelde Quix dat het aantal winkels in 95 procent van de Nederlandse gemeenten zou krimpen. ‘De vooruitzichten voor de non-food retail zijn dramatisch’, zei hij op Multichannel 2013, ‘maar internet is de grote boosdoener niet’. Hij wees met nadruk op de (aanstaande) impact van onder andere de vergrijzing, de krimpende beroepsbevolking en het lage consumentenvertrouwen. ‘Het wordt nooit meer zoals vroeger’, zei Quix onder meer, ‘en de crisis is niet iets wat weer voorbij gaat, maar een nieuwe realiteit.’
Overcapaciteit
Ondanks dat er volgens recente berekeningen van zijn bureau Q&A al ruim twintigduizend winkels zijn verdwenen sinds het begin van de crisis, is er volgens Quix nog altijd sprake van flinke overcapaciteit in het (offline) retailaanbod. Hij pleit dan ook voor compactere winkelgebieden. Volgens de adviseur doen gebouweigenaren er verstandig aan samen met retailers en de overheid tot nieuwe collectieve oplossingen te komen.
Geachte Heer Quix,
Eindelijk iemand, misschien zijn er nog en heb ik ze niet gelezen, die de waarheid spreken.Net zoals economische groei en banen creëren??? Blijf maar dromen. Ik wil niet pessimistisch zijn maar de feiten zijn wat de feiten zijn West-Europa, niet alleen, heeft een bevolking die niet tevreden is met was ze hebben.
Ik ga hier stoppen, want ik kan nog uren verder gaan.
Van een gelukkige Belg, tevreden met wat hij heeft en nog werkt op zijn 65.
Ik maak me al jaren druk om al die beroepsoptimisten die er deze branche rondlopen, ongetwijfeld op zoek naar een winkelketen die voor dat positivisme wil betalen. Het is toch zonneklaar dat de Nederlandse economie (voornamelijk leunend op export) maar heel kwakkelend voorwaarts gaat, dat iedereen te maken heeft met inkomensteruggang en hogere kosten, en dat het moment dat de retailsector gaat profiteren van een herstelde economie nog wel tien jaar voor ons kan liggen.
Intussen verandert het retaillandschap sterk, zoals ik dat al in dit blad (maart 2014) beschreef in het artikel "Half winkelhart, beter winkelhart!"
Hierbij de link naar het artikel van Reinder Koornstra (at your service): Half winkelhart? Beter winkelhart!