Beslist.nl en Outletplanet.nl zijn verwikkeld in een hoog opgelopen conflict. De vergelijker liet beslag leggen op 14.000 euro van Outletplanet.nl, omdat het bedrijf een rekening te laat betaalde. Volgens Outletplanet.nl klopte het gefactureerde bedrag niet. Beslist.nl wacht graag de rechtszaak af.
‘Dit heb ik niet eerder meegemaakt', aldus juriste Ank van Heeringen van Thuiswinkel.org over de kwestie. Outletplanet.nl en Beslist.nl zijn respectievelijk lid en businesspartner van de belangenclub.
Van Heeringen zegt dat er heus wel eens een verschil van mening is tussen leden en businesspartners, maar tot een rechtszaak kwam het nog niet in de zes jaar dat ze bij Thuiswinkel.org werkzaam is: ‘Je zou zeggen dat partijen hier toch gewoon in onderling overleg uit zouden moeten kunnen komen’, aldus de juriste. Omdat dat niet lukt, buigt de rechter zich begin augustus over de zaak.
‘Drie keer zo hoog’
Outletplanet.nl kreeg een factuur van Beslist.nl over de maand mei, met een bedrag dat volgens het bedrijf ruim drie keer zo hoog lag als in de maanden daarvoor. Henk Looms, directeur van Outletplanet, zegt verschillende keren om een specificatie van de rekening te hebben gevraagd bij Beslist.nl, maar daarop geen gehoor te hebben gekregen. ‘Mijn boosheid zit hem niet in het bedrag dat zo hoog is, want een vergissing is menselijk, maar in de communicatie. Beslist.nl, waar ik ruim vier jaar klant was, heeft nooit op mijn vragen gereageerd, maar stuurde twee weken na afloop van de betaaltermijn wel een deurwaarder op mij af. Zonder enige waarschuwing of aankondiging. Er is beslag gelegd op 14.000 euro van onze rekening. Ik voel me bestolen.’
Specificatie
Looms zegt ná de beslaglegging nog wel een specificatie van Beslist.nl te hebben ontvangen. Maar ook als Looms het aantal genoemde kliks vermenigvuldigt met de tarieven komt hij naar eigen zeggen op een fractie uit van het bedrag dat hem is gefactureerd. ‘Wij hebben meerdere malen verzocht de beslaglegging op te heffen en gezamenlijk de betwiste factuur te bespreken om tot een oplossing te komen, maar ook daarop hebben we niets gehoord. We hebben ons contract bij Beslist.nl inmiddels opgezegd’, aldus Looms.
Moddergooien
In reactie laat Kees Verpalen, CEO van Beslist.nl, vanaf zijn vakantieadres weten: ‘Wij hebben weinig trek om met modder te gooien in de media. Wel geldt dat dit de eerste keer is in ons zesjarig bestaan dat we beslag leggen op een rekening van een van onze klanten. Wellicht dat dat iets wil zeggen.’
Waarom moet een zakelijkgeschil als nieuwsbericht op Twinkle verschijnen?
@naamgenoot: Omdat een beslaglegging, getuige ook de quote van Ank van Heeringen, zeldzaam en daarmee nieuwswaardig is.
Uiteraard zullen we ook over de uitspraak van de rechter berichten.
Waarom neemt beslist niet Google Analytics als uitgangspunt, dan heb je een marktstandaard.
Op dit moment is het meetsysteem van Beslist een blackbox en mag je hopen dat zij geen meetfouten maken in hun systemen. Omdat het kan gaan om aanzienlijke bedragen zou een algemene standaard het vertrouwen doen vergroten.
@Paul
Wanneer het genereren van "clicks" de core business is kun je niet vertrouwen op een gratis systeem dat door derden wordt beheerd. Google Analytics gebruiken voor het meten van uitgaande kliks is sowieso niet overzichtelijker.
Als je bedoelt dat men uit moet gaan van de Analytics gegevens van de klanten (inkomende links registreren) dan kan dat heel makkelijk afgewezen worden; Beslist.nl kan er toch niet aan beginnen om een goede implementatie van Analytics in de webshops van al haar klanten te controleren?
Ben benieuwd naar uitkomst van rechtzaak. Een vernieuwende manier van zakendoen van Beslist.nl na verlopen betalingstermijn meteen naar deurwaarder gaan. Ik denk nog een keer na over klant worden bij Beslist.nl
Beslist.nl staat er om bekend dat ze deurwaarders op je nek sturen als je een paar dagen te laat bent met betalen. Zelf ook gehad. Gelijk 600 euro extra kosten erop gooien en een deurwaarder uit zijn Opel Astra je kantoor in zien rennen om een exploit af te gooien alsof je een crimineel bent. Heel nare ervaringen met Beslist.
Ze sturen ook vaak rekeningen welke totaal niet overeenkomen met hetgeen er binnen komt aan bezoek (zoals dit artikel). We hebben meerdere brieven naar de heer Verpalen gestuurd met vragen hoe dit mogelijk is etc. en hij neemt niet eens de moeite even te reageren. Zal wel op zijn vakantieadres zitten en te makkelijk centen verdienen...
Ik sta hier in ieder geval niet van te kijken en ik raad Outletplanet (en iedereen anders die daar spookfacturen krijgt) ook aan om gewoon te stoppen met de samenwerking met beslist. Hebben wij ook gedaan en bevalt prima.
Toch vreemd als je de samenwerking stopt en je laat het logo van Beslist groot op je website staan.
Gelukkig zelf geen negatieve ervaring met Beslist in tegen deel.
Ben benieuwd naar het eind oordeel!
Dag mensen,
Heb net een mailtje gestuurd naar Beslist.nl met de meededeling dat ik geen zaken meer doe met ze. Ik ben als de dood dat mijn factuur ook zometeen 3-4 keer zohoog uitvalt.
Ps Ewoud 600 euro deurwaarderskosten? mijn ma is deurwaarder en de maximale kosten zijn 150 euro per incasso.
Tevens geef ik op het advies van Ewout nog een toevoeging. Doe aangifte bij de Politie van (evt) spookfacturen als je de specificaties van de kliks niet op tijd ontvangt.
Groetjes
Ricardo
Mijn fout.
Ewout je had gelijk. Staffelkosten per incasso.
http://www.rechtspraak.nl/Procedures/Landelijke-regelingen/Sector-kantonrecht/Pages/Staffel-incasso-kosten-en-salarissen-in-rolzaken-sector-kanton.aspx
Ik was van plan daar te adverteren. Ik had de voorwaarden van beslist gelezen en die vond ik al helemaal niet in de haak. (Wij kunnen alles en jij mag niets maar je moet wel betalen) Nu weet ik het zeker ik ga er beslist niet mee in zee.
beslist.nl?
Ik heb contact met zowel kieskeurig.nl als beslist.nl gehad over een contract, maar deze berichtgeving heeft voor mij de beslissing vereenvoudigd:
Beslist.nl?
Beslist NIET
Ook ik heb geen positieve ervaring met Beslist, veel beloven en weinig clicks, wel het basisbedrag iedere maand afschrijven. Beslist had beloofd het minimale aantal clicks te leveren (als wij voldoende artikelen waarop gezocht moest worden geplaatst hadden natuurlijk) Kieskeurig en Vergelijk heb ik ervaren als professionele bedrijven waar vertrouwen op uitstraalt. Maar bij alle clickfabrieken geldt dat hun meetsysteem bepaald.... dus leverancier en controleur in de zelfde hand. Zou mooi zijn als er een derde partij een erkende controlerende functie zou krijgen waarop je, als je het oneens bent met de leverende partij, een beroep kan doen. Ik heb in het verleden dezelfde discussie als outletplanet gehad met Kelkoo, ook zo'n drie maal meer clicks declareren dan in onze statistieken en in het dataverkeer verklaarbaar waren.
De kantonrechter beoordeelt eind deze maand hoe de zaak tussen Beslist.nl en Outletplanet.nl wordt voortgezet. Tot die tijd zal de kantonrechter afwegen of de zaak zich leent voor een persoonlijke verschijning van partijen bij de rechter, of dat er schriftelijk moet worden doorgeprocedeerd. Dat laat een van de procespartijen weten aan Twinkle.
Ook wij hebben problemen gehad met beslist.nl waarin facturen ineens een veel hogere waarde hadden. Dit kwam na analyse doordat in de algemene voorwaarden van beslist.nl men jouw producten uit de datafeed ook naar derden kan aanbieden waardoor je op website gepubliceerd staat waar je converterend niets aan hebt en ook niets van weet. Dit alleen maar om de factuur voor beslist.nl hoger te maken. Discussie was niet mogelijk het stond er gevolg deurwaarder en hoog opgelopen dispuut. Een uiterst onprettige manier van zaken doen die totaal niet getuigd van een partnership maar enkel een eenzijdige wijze van zakendoen getuigd. Het wordt hoog tijd dat er een uniforme standaard komt voor vergelijkers waarop bij disputen zoals een consument ook kan je als webreseller kunt stappen naar bijvoorbeeld thuiswinkel.org die onafhankelijk een dispuut inhoudelijk kan behandelen. Op deze wijze blijft het een systeem dat in grote lijnen op vertrouwen berust. Tot het verkeerd gaat...
Zelf nooit problemen gehad met Beslist, en communicatie was ook altijd prima.
Verkeer van Beslist was beter dan fabrieken als Ciao of Kelkoo (maar minder goed dan natuurlijk Kieskeurig). Kliks van Beslist heb ik op facturen nooit in twijfel genomen, in tegenstelling tot eerder genoemde vergelijkers.
Ik verbaas me dan ook wel over vele reacties hier die negatief zijn.
Zelf ook te hoge facturen van Beslist, ca 30-40% hoger dan wat wij meten. Geen discussie mogelijk. Gelukkig is de opbrengst die we meten nog een stuk hoger dan de factuur dus per saldo nog wel winst. Dan maar slikken en betalen, zie hier de machtpositie van een prijsvergelijker! Hetzelfde bij Kelkoo. Hun facturen zijn zelfs 50-60% hoger (!!). Ook geen discussie mogelijk, walgelijke arrogante opstelling van Kelkoo contactpersonen. @Ernest, hoe is dat bij jullie opgelost? Een onafhankelijke instantie zou uitkomst bieden! Kieskeurig, Vergelijk en Ciao, nooit problemen of grote verschillen (een verschil van 10-15% is normaal) in metingen en super ondersteuning bij vragen, zo kan het ook.
@ Jansen, bij Beslist ging het niet om grote bedragen, ik heb gewoon opgezegd, er werdt daarna nog wel twee maanden lang gezeurd om geld maar daarna was het over. Kelkoo (ik wist niet eens dat die nog wat deden) veel grotere problemen gehad, daar ging het om duizenden euro's en dan ben ik wel lastig, heb het toen bijna tot een rechtszaak laten komen is toen geschikt, volgens mij op 50% Maar ze zijn zeer hardnekkig, Kelkoo stelde dat mijn statistieken voor wat betreft bezoekers niet goed met hun systeem werkte, maar ook het dataverkeer nam niet toe met het percentage wat hun aan extra verkeer zeiden te genereren. Meet jij zo gedetailleerd dat je ziet van welke vergelijker de koper komt? Met jouw gewone statistieken lukt dat meestal niet!
@ Ernest. Het grappige is, we hebben 3 webshops, ook allemaal op Kelkoo. De ene klopt wel aardig, de 2de klopte niet maar is te weinig om moeilijk over te doen en de 3de heeft echt een groot verschil. We meten met Google Analytics en kunnen zien wat er van Kelkoo af komt. We houden altijd rekening met een verschil van 10-15% en bij 20-25% hoor je me ook nog niet maar dit gaat echt om meer dan 50% en dan klopt er iets niet. Voor de goede orde, andere prijsvergelijkers komen wel goed overeen met hun facturen en Google Analytics. Kelkoo zal blijven volhouden dat het aan ons ligt. Ik vind het geen prettige manier van zaken doen want het krijgen van een overzicht van hun uit blijft uit.
Zou http://www.j-shop.nl de volgende zijn?
@kees van putten: verklaar je nader?
Arjan,
Op 4 augustus meldde je dat eind van de maand de uitspraak zou zijn. Heb je hier al iets over gehoord? Ben zeer benieuwd, wij hebben de laatste 3 maanden ook ineens veel hogere facturen ontvangen dan in vele maanden daarvoor.
Is het inderdaad zo dat zij de productfeed nu zonder overleg ook inzetten bij derder? Op andere websites dan beslist.nl en deden ze dat eerder niet?
@Frans: op 4 augustus schreef ik inderdaad dat de kantonrecher eind die maand zou oordelen over hoe de zaak zou worden vervolgd. Dat is inmiddels gebeurd, en wel op 30 augustus jl.
Inmiddels is duidelijk dat de rechter de zaak niet schriftelijk zal afhandelen, maar dat hij een zogenaamde comparitie van partijen heeft gepland op 13 september aanstaande. Beslist.nl en Outletplanet.nl moeten dan persoonlijk bij de rechter verschijnen om de zaak mondeling toe te lichten. De rechter gebruikt de zitting om zich te laten informeren en om te kijken of partijen er onderling nog uit kunnen komen.
Mochten Beslist.nl en Outletplanet.nl niet tot een schikking komen, dan zal de rechter binnen zes weken na de comparitie vonnis wijzen.
Wordt, met andere woorden, vervolgd.
He bah, we staan net op het punt om onze kinderbeddengoed webshop aan te sluiten op een aantal vergelijkingssites. Kun je dan niemand meer vertrouwen? Moeten we het toch maar bij Google shopping houden?
Ik denk dat het allemaal wel meevalt. Onze online boekhandel heeft nog nooit geen problemen gehad met beslist.nl en de clicks komen altijd aardig overeen met wat wij meten.
De mensen van beslist zijn altijd redelijk en behulpzaam, het vreemde is ook dat je de clicks altijd kan meten zowel met een eigen meetsyteem en dat van het backoffice van beslist.nl. Vraag die gelijk bij mij opkwam, hebben ze dan niet dagelijks gemeten en gekeken in hun backoffice van beslist? Dan hadden ze gelijk een afwijking gezien en beslist hierover kunnen contacteren? Waarom wacht je tot je de afrekening krijgt?
@Kees: beslist is zeker betrouwbaar om zaken mee te doen. Zoals je ziet wel belangrijk om de clicks wekelijks of dagelijks te checken :) om problemen te voorkomen. Pas vooral op met het hoog in zetten van het cpc, kom je erachter dat je teveel clicks per dag afneemt, dan duurt het 24 uur om het weer terug te zetten. Kost je dan dus nog 24 uur aan dure clicks (kan zijn dat dit al verbeterd is)
@Peter: het reactieveld is niet bedoeld voor irrelevante linkjes naar eigen sites. Je kunt je url in het invoerveld bij de reactie kwijt. Die wordt dan klikbaar.
Beslist.nl heeft de juridische strijd tegen Outletplanet.nl gewonnen. De webwinkelier heeft niet hard kunnen maken dat Beslist.nl te veel of te dure clicks in rekening heeft gebracht. Meer hier.
Jammer. Ik zal verder in het andere artikel reageren.