Twinkle | Digital Commerce

Beslist.nl legt beslag op gelden Outletplanet.nl

2017-05-27
150150
  • 1:59

Beslist.nl en Outletplanet.nl zijn verwikkeld in een hoog opgelopen conflict. De vergelijker liet beslag leggen op 14.000 euro van Outletplanet.nl, omdat het bedrijf een rekening te laat betaalde. Volgens Outletplanet.nl klopte het gefactureerde bedrag niet. Beslist.nl wacht graag de rechtszaak af.

‘Dit heb ik niet eerder meegemaakt', aldus juriste Ank van Heeringen van Thuiswinkel.org over de kwestie. Outletplanet.nl en Beslist.nl zijn respectievelijk lid en businesspartner van de belangenclub.

Van Heeringen zegt dat er heus wel eens een verschil van mening is tussen leden en businesspartners, maar tot een rechtszaak kwam het nog niet in de zes jaar dat ze bij Thuiswinkel.org werkzaam is: ‘Je zou zeggen dat partijen hier toch gewoon in onderling overleg uit zouden moeten kunnen komen’, aldus de juriste. Omdat dat niet lukt, buigt de rechter zich begin augustus over de zaak.

‘Drie keer zo hoog’
Outletplanet.nl kreeg een factuur van Beslist.nl over de maand mei, met een bedrag dat volgens het bedrijf ruim drie keer zo hoog lag als in de maanden daarvoor. Henk Looms, directeur van Outletplanet, zegt verschillende keren om een specificatie van de rekening te hebben gevraagd bij Beslist.nl, maar daarop geen gehoor te hebben gekregen. ‘Mijn boosheid zit hem niet in het bedrag dat zo hoog is, want een vergissing is menselijk, maar in de communicatie. Beslist.nl, waar ik ruim vier jaar klant was, heeft nooit op mijn vragen gereageerd, maar stuurde twee weken na afloop van de betaaltermijn wel een deurwaarder op mij af. Zonder enige waarschuwing of aankondiging. Er is beslag gelegd op 14.000 euro van onze rekening. Ik voel me bestolen.’

Specificatie
Looms zegt ná de beslaglegging nog wel een specificatie van Beslist.nl te hebben ontvangen. Maar ook als Looms het aantal genoemde kliks vermenigvuldigt met de tarieven komt hij naar eigen zeggen op een fractie uit van het bedrag dat hem is gefactureerd. ‘Wij hebben meerdere malen verzocht de beslaglegging op te heffen en gezamenlijk de betwiste factuur te bespreken om tot een oplossing te komen, maar ook daarop hebben we niets gehoord. We hebben ons contract bij Beslist.nl inmiddels opgezegd’, aldus Looms.

Moddergooien
In reactie laat Kees Verpalen, CEO van Beslist.nl, vanaf zijn vakantieadres weten: ‘Wij hebben weinig trek om met modder te gooien in de media. Wel geldt dat dit de eerste keer is in ons zesjarig bestaan dat we beslag leggen op een rekening van een van onze klanten. Wellicht dat dat iets wil zeggen.’