Beslist.nl heeft de juridische strijd tegen Outletplanet.nl gewonnen. De vergelijkingssite stuurde over april vorig jaar een ongewoon hoge factuur naar de online retailer. Maar Outletplanet.nl heeft niet hard kunnen maken dat te veel of te dure clicks in rekening zijn gebracht.
Beslist.nl liet in juli beslag leggen op gelden van Outletplanet.nl, omdat de online retailer weigerde een factuur te betalen. Dat deed Outletplanet.nl volgens directeur Henk Looms omdat de vergelijker ongeveer drie keer zoveel in rekening had gebracht als in een normale maand. Daar stond geen noemenswaardige omzetverhoging voor Outletplanet.nl tegenover.
Clicks en clicktarieven
De rechtbank in Almelo deed vorige week uitspraak in de zaak. Het vonnis is eerder vanmiddag openbaar gemaakt. Daarin valt onder meer te lezen: ‘Dat de factuur afwijkt ten opzichte van voorgaande maanden moge zo zijn, maar dwingt ook niet tot de noodzaak dat de factuur van april 2011 daarmee onjuist zou zijn. Naar het oordeel van de rechtbank heeft OUTLET om die reden onvoldoende gemotiveerd betwist dat het aantal clicks niet in die mate heeft of kan hebben plaatsgevonden en de factuur om die reden te hoog en dus onjuist is.’
De rechtbank oordeelde verder dat Beslist.nl niet te veel heeft gevraagd voor de clicks naar Outletplanet.nl. In plaats van een vast tarief van 15 eurocent was er immers sprake van een flexibel tarief, dat in april op ruim 18 eurocent lag.
Outletplanet.nl moet de factuur, de rente daarover en de proceskosten betalen. Alleen een vordering van Beslist.nl tot betaling van de buitengerechtelijke kosten door Outletplanet.nl werd afgewezen.
Reacties van partijen
Kees Verpalen, algemeen directeur van Beslist.nl, had niet anders verwacht dat dat de vergelijker de zaak zou winnen: 'Outletplanet.nl heeft de publiciteit gezocht met deze zaak, maar nu blijkt dat ze geen gelijk hadden. Ik vind het overigens vreemd dat Outletplanet.nl zo lang klant is gebleven als ze zo ontevreden waren. Wij werken met een opzegtermijn van 1 dag.'
Looms laat vanuit het buitenland weten het vonnis nog goed te willen bestuderen. Hij beraadt zich nog op eventuele vervolgstappen.
Steeds meer shops weten dat Beslist klanten laat betalen voor elke klik ipv echt unieke kliks en dat ze je shop op allerlei vage partnersites drukken. Outletplanet heeft dan juridisch gezien weliswaar verloren, maar wees gewaarschuwd. bert
Dit komt mij erg bekend voor.
Ik zat al 1,5 jaar op ongeveer hetzelfde aantal kliks, en dus ook ongeveer dezelfde factuur. De kliks klopten echter wel redelijk, een afwijking tussen de door Beslist opgegeven kliks en zelf gemeten kliks blijf je imo toch behouden.
Beslist leverde niet genoeg op, dus heb ik de account manager telefonisch gevraagd om het account om te zetten naar een basic (gratis) account omdat ik de inlog gegevens niet kon opvragen. Daarna een mail gestuurd naar de account manager met bedrijfsgegevens zodat hij het account kon omzetten.
De maand er na (Juni of Juli) kwam er ineens een factuur binnen (die niet binnen zou moeten komen, want de account manager heeft ondanks toezeggingen het account niet omgezet) die 5-6 keer hoger was dan normaal. Ik heb zelf niet meer bezoekers en verkopen geregistreerd. Volgens beslist klopte alles en kon er niets meer gewijzigd worden, de factuur bleef staan.
Ik ben erg benieuwd of er meer bedrijven zijn die dit hebben meegemaakt...
@robin: eigen bezoekerscijfers overleggen zou ook het eerste zijn dat ik zou doen. Vreemd dat de rechter in jouw geval daar overheen is gestapt. In het Outletplanet vonnis lees ik niet dat Outletplanet als verweer heeft aangevoerd dat het zelf geen enkele wijziging in bezoekersaantallen heeft geregistreerd. Ze zeggen alleen dat ze geen toename in verkopen hebben gezien. Denk dat Outletplanet daar een steekje heeft laten vallen (of bewust niet heeft meegenomen omdat ze wel een stijging in bezioekersaantallen zagen, maar geen stijging in verkopen en dus de clicks minder waard vonden).
@84425 Ik ben niet naar de rechter gegaan, het ging slechts om een paar honderd euro. Als er tijd ingestoken moet worden zijn die kosten al snel hoger dan de factuurwaarde.
Ik was er klaar mee, maar ben erg benieuwd hoe stevig je staat als alle webwinkeliers tegen Beslist in gaan?
Zo zie je maar, in Nederland is je recht hebben en het krijgen nooit hetzelfde. Wij hebben hetzelfde (te hoge factuur) meegemaakt met Beslist maar ik denk dat dat kwam omdat de CPC op oneindig stond, en zo rekenden we opeens af tegen ca 58 cent per click (!!). Ging om een paar honderd Euro, niks aan te doen. Ook de traffic van Beslist naar ons levert inmiddels niks op dus de CPC staat nu minimaal.
Met Beslist kijken we het nog even aan maar ik denk dat we daar binnenkort mee stoppen.
Echter, wat er met Outletplanet is gebeurd, is volslagen belachelijk. Ik ken de exacte achtergrond niet maar durf bijna te zeggen dat Outletplanet gelijk heeft, alleen het bewijs... Wij hebben een dergelijke situatie meegemaakt met Kelkoo, maar dan zonder rechter en met een lager bedrag. De factuur was opeens 2,5 keer zo hoog en hun metingen kwamen niet overeen met de onze. In de voorwaarden staat dat metingen van Kelkoo leading zijn, dus daar sta je dan.
Ik opperde al eerder voor een soort van onafhankelijke partij tussen vergelijkingsites en webshops...
Hier hetzelfde, al 2 jaar geleden nagevraagd hoe de kliks zijn opgebouwd. Niet terug te vinden in analytics. Ging ook om paar honderd euro per maand. Contract dus opgezegd. Reactie beslist: we kunnen het niet maken om de boel te bedonderen, het klopt echt. Geen vertrouwen meer, dus klaar is kees. Kennelijk toch niet verkeerd gezien.
Tip: maak gebruik van een tool (SaaS of bouw er zelf één) die clicks via een redirect vóór binnenkomst al registreert. Is echter voor je laadtijd wat minder gunstig (tenzij je het goed aanpakt).
Vervolgens voeg je hier een techniek aan toe die de kliks per product en bijbehorende conversie en omzet registreert. Die laat je werken met business rules, bijvoorbeeld "ALS een product minimaal 100 kliks heeft (voldoende kliks om een oordeel op te baseren) EN een conversie van minder dan 1%, DAN verwijder je dat uit de feed voor vergelijker X".
Resultaat: je productfeed optimaliseert zichzelf, je kosten per order zijn met enkele handelingen te managen (1% in 2% wijzigen) en het aantal kliks of het verschil tussen de twee systemen doet er niet meer toe.
Je kunt het nog verder uitbreiden door de klikprijzen en je marges erin mee te nemen, maar dan wordt het al snel een groot project.
Wij hebben eind vorig jaar ook ineens een forse factuur van Beslist gehad, maar dat kwam omdat we de CPC niet goed in de gaten hielden. Eigen schuld dus.
We gebruiken een tool om de kliks direct te meten, dus niet in Google Analytics want daar klopt vrij weinig van als je niet consequent goede tags in de url hebt. Daarin zagen we een afwijking van een paar kliks (op ongeveer 1000 totaal) dus in ons geval kloppen de cijfers van Beslist wel.
Ik moet wel zeggen dat van de verschillende CSE's Beslist bij ons onderaan staat qua relevant verkeer en ROI maar misschien hebben anderen betere ervaringen.
Dat is waarschijnlijk ook gelijk het probleem van bovenstaande webwinkels, ze vertrouwen blindelings op Google Analytics maar dat is gewoon een onnauwkeurig programma.
Gebruik een server based meet programma, dat is wel nauwkeurig.
Ik ben niet verbonden aan een vergelijkingssite maar je zult zien dat dan de cijfertjes meestal wel kloppen.
Partijen als shop2market of coolblue meten op deze manier en zien dan geen afwijkingen..
Wij hebben op dit moment hetzelfde met Beslist.nl, google analytics is helaas geen juridisch bewijsmiddel.
Onze factuur over de maand December is het 10 voudige van de maanden ervoor en ook ten opzichte van andere vergelijkers zoals tweakers en vergelijk.nl.
Ik adviseer iedereen geen zaken te doen met beslist.nl, maar je te richten op de klantvriendelijke vergelijkers als tweakers en vergelijk.nl.
Indien er een gezamelijk initiatief wordt gestart tegen deze vergelijker dan willen ook wij hier in stappen. Wellicht staan de webwinkeliers samen sterker tegen deze zeer slech georganiseerde organisatie!
Met vriendelijke groeten
Meten is één, maar als je niet netjes dagelijks de moeite neemt om te kijken wat je ingekochte kliks aan rendement draaien, heb je wel eens problemen.
Je kunt ook de boel de boel laten en 2 keer per jaar eens kijken of alles wat je inkoopt nog rendeert, maar dan kan het voorkomen dat je er achterkomt dat je al tijden verliesposten hebt.
@Gerard helemaal eens. In onze clientlogin kan iedere aangesloten shop exact volgen hoeveel bezoekers er per dag via Beslist.nl komen en welke kosten hier tegenover staan (dit is afhankelijk van de door de shop geboden CPC). Indien de kosten voor een shop te hoog worden en/of de resultaten onvoldoende zijn, adviseren wij de shop het CPC-bod bij te stellen. Daarnaast bieden wij de shops de mogelijkheid om subcategorieen op 'basic' in te stellen. In dat geval worden er helemaal geen kosten gemaakt. Kortom alle tools zijn aanwezig om de kosten in de hand te houden. Echter de shop is hier wel zelf verantwoordelijk voor.
De afgelopen maanden is Beslist.nl enorm gegroeid. Aangesloten shops hebben dus ook meer verkeer van ons gekregen. Wij raden shops aan om dagelijks in de clientlogin de resultaten en kosten te volgen. Zo voorkomt men niet alleen verrassingen, maar haalt men ook het beste resultaat uit de campagne op Beslist.nl.