Twinkle | Digital Commerce

Free Record Shop piekt in België: 200 procent webgroei

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 2:32

Free Record Shop is bezig aan een recordmaand in België, waar een online-omzetgroei van ruim 200 procent wordt gerealiseerd. Het Nederlandse bedrijf haalt inmiddels ongeveer een derde van zijn totale webomzet bij onze zuiderburen.

In november 2008 zei oprichter Hans Breukhoven dat Free Record Shop concurrent Bol.com in een paar jaar wel zou hebben ingehaald in de online-verkoop van muziek en films. Nog geen jaar later erkende Breukhoven zijn ongelijk, door te zeggen dat Bol.com het ‘tien keer beter’ deed.

Marktleider
In België, waar Free Record Shop al een aantal jaren actief is, is het bedrijf van Breukhoven echter online-marktleider op het gebied van entertainmentverkoop. De lopende decembermaand is tot nu toe zelfs goed voor 200 procent meer webomzet dan dezelfde periode vorig jaar, waarmee de keten zijn positie op de Belgische markt verstevigt.

Mediadis.com
Free Record Shop werd een jaar geleden eigenaar van de Belgische online-mediawinkel Mediadis.com, dat sinds oktober direct leidt naar Freerecordshop.be: ‘Het groeipercentage dat we nu communiceren heeft betrekking op de gezamenlijke omzet van die twee shops vorig jaar. Het gaat dus echt om like for like sales’, aldus Uriël Ballast.

Lokale artiesten
De online-directeur op interim-basis stelt dat 'België geen derdewereldland meer is in e-commerce , hoewel sommigen dat nog denken'. Volgens Ballast is de webgroei vooral in Wallonië spectaculair: ‘Aan de overname van Mediadis.com hebben we daar goede contacten overgehouden. Net als in Vlaanderen, nog verreweg het grootst als het om omzet gaat, proberen we daar ook het assortiment van lokale artiesten naar voren te schuiven. Dat is iets wat de internationale concurrentie (waaronder Amazon, Fnac en Bol.com, red.) niet zo snel doet. We plukken de vruchten van het aparte e-commerce team dat we afgelopen zomer in België hebben opgezet. Verder hebben we geprofiteerd van de onrust in de Belgische e-commerce markt.'

Bol.com
Ballast doelt op de recent gesloten samenwerking tussen de gevestigde Belgische online-mediawinkels Proxis.be en Azur.be, die als één shop verder gaan. Sinds afgelopen zomer roert ook Bol.com zich nadrukkelijker op de Belgische markt. Waar de webshop van Free Record Shop zowel in het Nederlands als in het Frans beschikbaar is, bedient Bol.com de zuiderburen momenteel alleen in onze taal. Bol.com, dat pakjes straks laat afhalen bij Kiala-punten in België, maakt net als Free Record Shop geen concrete omzetcijfers bekend. De pure player heeft een klantenbestand van 36.000 Belgen opgebouwd, nog slechts een fractie van de miljoenen klanten (2,5 miljoen eind 2009) die Bol.com in ons land heeft.

Downloadwinkel
Voor Free Record Shop is de Belgische webomzet inmiddels 'substantieel', aldus Ballast. De omzet die Freerecordshop.be in het laatje brengt bedraagt al ongeveer een derde van de totale webomzet van het bedrijf, aldus Ballast: ‘Het gaat om ruim 30 procent en daar zijn we heel blij mee. Komend jaar zullen we ook in België (Free Record Shop heeft er ongeveer honderd fysieke winkels, red.) starten met een downloadwinkel, want we merken dat daar animo voor is.’

Omzetplus in Nederland
Gevraagd naar de omzetontwikkeling in Nederland zegt Ballast dat Freerecordshop.nl, hekkensluiter in de laatste Twinkle100 met 8 miljoen euro, bezig is aan een sterk kwartaal: ‘We noteren een plus ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar.'