Drs. Wijnand A.M. Jongen MBA (1959) is sinds de oprichting in 2000 directeur van Thuiswinkel.org, de belangenvereniging voor webwinkels in Nederland. Thuiswinkel.org telt inmiddels zo’n 2000 leden, die herkenbaar zijn aan het Thuiswinkel Waarborg.
Wijnand Jongen is tevens co-founder van Ecommerce Europe, de Europese koepelorganisatie van webwinkels, waar hij vanaf de oprichting in 2012 Member of the Board of Directors is. Jongen is binnen de Board of Directors Voorzitter van de Executive Committee van Ecommerce Europe. Daarnaast is Jongen lid van FIRAE, een aan de National Retail Federation gelieerde vereniging van global retail industry leaders.
Jongen bekleedt diverse bestuursfuncties. Hij is voorzitter van de Leerstoel eMarketing & Distance Selling verbonden aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Hij is voorzitter van de vakjury ‘Brick & Clicks”, onderdeel van de ING Retail Jaarprijs. Hij bekleedt bestuursfuncties in de Stichting Reclame Code, de Stichting Postfilter. Hij is secretaris van de Stichting Nationale Thuiswinkel Awards en ambtelijk secretaris van de Stichting Certificering Thuiswinkel Waarborg.
In het midden van de jaren negentig was Jongen co-founder van Macropolis, de eerste Nederlandse winkel- en prijsvergelijker voor consumenten op internet. In juni 2000 werd Macropolis overgenomen door Newconomy. Jongen was CEO van Macropolis tussen 1997 en 2000.
Jongen studeerde aan de Universiteit van Amsterdam, het Randolph-Macon College en de Averett University in de Verenigde Staten. Hij behaalde zijn Masters of Business Administration (MBA) aan het Averett University (1993) en een doctoraalgraad in onderwijskunde aan de Universiteit van Amsterdam (1986). Zijn werk leidde hem langs verschillende sales-, consultant- en managementfuncties in de Verenigde Staten en Nederland.
Op 27 april 2006 werd Wijnand Jongen gekozen tot DM-man (Direct Marketing) van het Jaar.
Wijnand Jongen is spreker op diverse nationale en internationale congressen en evenementen. Hij is gastdocent bij LECTRIC en Beeckestijn. Op het weblog van Twinkle schrijft Wijnand over de ‘global world and impact of e-commerce’.