Twinkle | Digital Commerce

Kansen voor Nederlandse webwinkels op Chinese groeimarkt (3)

2017-05-26
180101
  • 2:44

China is er klaar voor. Het aantal internationale spelers op de Chinese b2c e-commerce markt zal de komende jaren fors toenemen. Onlangs heeft de Chinese regering nieuwe wetgeving goedgekeurd die het mogelijk maakt voor buitenlandse webwinkels om effectiever en efficiënter dan voorheen de Chinese markt te betreden.

Tot voorkort was het administratief en juridisch een kleine ramp om zaken te doen op een van de grote e-commerce platforms -Taobao, Tmall, JD.com, LightInTheBox, Amazon, eBay - laat staan om zelfstandig de markt op te gaan. Met de nieuwe regels en toewijzen van 5 zogenaamde pilot cross-border e-commerce steden (Zhengzhou, Shanghai, Chongqing, Hangzhou en Ningbo) staat de deur open voor webwinkels, merken en retailers om de snelgroeiende Chinese e-commerce markt te betreden.

In 2012 kochten Chinese consumenten voor zo'n 15 miljard dollar aan producten bij buitenlandse webwinkels, volgens het Chinese ministerie van Commerce. Dat is 30 procent meer dan in 2011. Volgens het Japanse Ministerie van Economische Zaken behoren China, de Verenigde Staten en Japan tot de landen waar cross-border e-commerce het snelst groeit. Chinezen kopen met name (merk)kleding, accessoires, audiovisuele producten, game-consoles, computerspelletjes en -software op de Amerikaanse en Japanse markt. Maar in toenemende mate ook luxeartikelen. Asos opende al eerder een Chinese webwinkel op Tmall, als aanvulling op zijn fysieke outlet store. Maar in april jl. opende Burberry, als eerste echte luxery brand, een webwinkel op Tmall, China's grootste b2c-marktplaats, waar meer dan 70.000 webwinkels actief zijn.

Voor grote internationale (web)winkels en brands vormt het openen van een virtuele winkel op een of meerdere platformen de manier om toegang te krijgen tot Chinese consumenten. Die lijken daar ook klaar voor te zijn. De Chinese consumptiemaatschappij staat op doorbreken, met name jonge consumenten hebben steeds meer te besteden. Het is niet ongebruikelijk om een maandsalaris te besteden voor de aankoop van de nieuwste Apple iPhone die, met de groots uitgerolde 4G-breedband, meer als een 'streetphone' dan een 'smartphone' wordt gezien. Niet langer lijkt prijs het allesbepalende in het aankoopgedrag van Chinezen, in toenemende mate worden ook kwaliteit en service gewaardeerd.

In China zijn zo'n 618 miljoen internetgebruikers, waarvan de helft online shoppers zijn. De jaarlijkse groeipercentages liegen er niet om en lijken China op te stuwen tot de grootste e-commercemarkt van de wereld. De Chinese e-commerce markt van producten (b2c en c2c) bedroeg in 2012 1303 miljard Yuan (154 miljard euro) en groeide naar verwachting in 2013 met 42 procent naar 1850 miljard Yuan (218 miljard euro). Gemakshalve tel ik bij de b2c-cijfers ook de c2c op, omdat hier veel verkapte b2c-omzet zit. Het gaat daarbij om significante omzetten van eenmanszaken en kleine (plattelands)bedrijven die via gratis consumentenaccounts (c2c) via marktplaats Taobao worden weggezet, maar wel degelijk als b2b omzet kan worden aangerekend. Opvallend daarbij is de jaarlijkse groei van b2c ten opzichte van c2c. Waar in 2012 maar 37 procent van deze omzet toe te schrijven valt aan b2c is een stijgende tendens waar te nemen. Het b2c-marktaandeel wint van c2c. Bedrijven en merchants verkopen dus steeds meer producten direct aan Chinese consumenten, via platformen dan wel via verticale – directe - verkopen.

Waarom is de Chinese markt er klaar voor? De vraag is natuurlijke of Nederlandse - en vanuit Ecommerce Europe-perspectief - internationale webwinkels en brands er klaar voor zijn. In een volgende blog meer over hoe overheden en belangenverenigingen webwinkels hierbij kunnen helpen. En wat Thuiswinkel.org op dit gebied, in het bijzonder voor haar leden, doet.