TikTok Shop is al live het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Spanje. In Duitsland zijn shops nu bezig om zich klaar te maken voor hun livegang op het social platform. De stap naar ons land wordt daarmee steeds kleiner. Hoe bereiden Nederlandse verkopers zich voor op de komst van TikTok Shop?
Ik heb al veel positieve resultaten gezien bij het inzetten van deze shopmogelijkheid. TikTok is al lang geen platform meer dat alleen door jongeren wordt gebruikt. Het dagelijks gebruik van de app is het afgelopen jaar zelfs met 22% toegenomen (Nationaal Social Media Onderzoek 2025, Newcom Research & Consultancy). Dit biedt enorme kansen voor online shops, zeker nu TikTok verkoopmogelijkheden biedt. Je kunt hiermee eenvoudig je doelgroep uitbreiden en nieuwe klanten aantrekken.
Wat maakt TikTok Shop anders dan de traditionele manier van adverteren?
De mogelijkheid voor consumenten om direct binnen het TikTok-platform te betalen. Dit verkort de customer journey en vergroot de kans dat bezoekers daadwerkelijk converteren. TikTok heeft vier sterke elementen:
- Live Shopping – Promoot, verkoop en communiceer real-time met je publiek tijdens een live-uitzending.
- Shoppable Video’s – Maak boeiende video's voor de "For You"-pagina, waarin je producten direct kunt taggen.
- Shop Page – Toon je producten in je eigen in-app-winkel.
- Shop Tab – Presenteer je producten in een gecentraliseerde TikTok marketplace.
Om optimaal te profiteren van TikTok Shops, moet je een aantal zaken op orde hebben:
- Bedrijfsregistratie: Je shop moet geregistreerd zijn in het land waar je wilt verkopen, inclusief een geldig BTW-nummer. TikTok kan documenten opvragen ter identificatie.
- TikTok Business Account: Dit is vereist om toegang te krijgen tot TikTok Shop en andere commerciële functies.
- TikTok Shop Account: Vraag een speciaal account aan via de TikTok for Business website. Dit account is essentieel voor het verkopen op het platform.
- Betalingsmethoden: Zorg voor een betrouwbare betalingsgateway die TikTok ondersteunt, afhankelijk van je locatie.
- Verzendopties: Bied efficiënte verzendmethoden aan via externe partners of eigen leveringssystemen.
- Productcatalogus: Organiseer je productcatalogus zodat deze voldoet aan TikTok’s richtlijnen, inclusief het verbod op bepaalde producten.
Zodra je deze basisvoorwaarden hebt geregeld en TikTok Shop live gaat, kun je je producten onder de aandacht brengen. Besteed aandacht aan welke soorten video’s goed presteren op het platform en bouw je contentstrategie daar omheen. User-generated content is bijvoorbeeld ideaal voor het promoten van je producten. Creators weten precies wat het publiek wil zien en kunnen zo je producten op een authentieke manier onder de aandacht brengen bij (nieuw) TikTok-publiek.
Als alles live staat, vergeet dan zeker niet je productfeed constant bij te werken en de laatste trends te volgen. Voeg termen toe in je copies, gesproken tekst en product feed descriptions om meer vertoningen te krijgen. Dit is dé manier om te scoren onder TikTok-gebruikers en je zichtbaarheid maximaal te vergroten!
Steeds meer adverteerders zetten TikTok in als onderdeel van hun omnichannelstrategie om nieuwe doelgroepen te bereiken. We zien een sterke groei in social commerce, waarbij merken experimenteren met TikTok Shop en shoppable content. De combinatie van entertainment en e-commerce biedt unieke kansen om conversie en merkbinding te versterken.
Over de auteur
Judith de Rooij is product owner social media bij MvH Media (part of OrangeValley), waar ze met haar passie voor social media de nieuwste trends vertaalt naar succesvolle campagnes. Ze leidt een team van social consultants om met frisse ideeën en strategieën de impact van social media voor klanten continu te vergroten.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
TikTok Shop komt eraan: zet nu al de eerste stap