Nederlandse consumenten zijn gek op korting. En op gemak. Voeg daar een cadeautje op z’n tijd aan toe, en je hebt de ingrediënten van een succesvol loyaliteitsprogramma. Dat blijkt uit het nieuwe Retail Radar-rapport van Voyado, waarin loyaliteit in de Nederlandse retailmarkt onder de loep wordt genomen.
Uit het onderzoek blijkt dat 42% van de Nederlanders lid is van één of meerdere loyaliteitsprogramma’s. De populairste? Bol Select. De betaalde dienst van bol staat bovenaan de top 10, gevolgd door onder meer Albert Heijn Bonus, Air Miles en H&M.
De belangrijkste reden om lid te worden is duidelijk: extra korting. Maar ook gratis verzending en zo nu en dan een cadeautje worden als waardevol ervaren. Opvallend: voor 15% van de consumenten is het ontbreken van korting zelfs reden om een aankoop niet te doen.
Inspiratie uit het noorden
Voyado vergelijkt de Nederlandse situatie met Scandinavië, waar loyaliteit al verder is ingebed in de retailstrategie. In Zweden, Noorwegen en Denemarken komt liefst 73% van de retailomzet van klanten die regelmatig persoonlijke aanbiedingen en retentieboodschappen ontvangen.
De resultaten liegen er niet om: leden besteden gemiddeld 3,1% meer per order, maken 40% vaker gebruik van aanbiedingen en retourneren 12,3% minder vaak.
Volgens Mathijs Ruigrok, sales director bij Voyado Benelux, is het geheim simpel maar doeltreffend: ‘Retailers die op het juiste moment inspelen met relevante en persoonlijke aanbiedingen, winnen het vertrouwen. H&M is daar een goed voorbeeld van. Hun digitale ervaring en loyalty-acties zorgen voor herhaalbezoek én merkvoorkeur.’
Online versus winkelstraat
De voorkeur voor online of offline winkelen blijkt mede afhankelijk van de retailer. H&M en Zara trekken relatief veel online kopers, terwijl Hema en Zeeman loyale klanten vooral in de winkel houden.
Dit benadrukt het belang van een sterke omnichannel strategie. Een loyaliteitsprogramma moet niet alleen eenvoudig zijn, maar ook werken bij alle kanalen.
Loyaliteit loont – maar is geen vanzelfsprekendheid
Volgens Pauline van Dongen, oprichter van The Loyalty Matchmaker, is het tijd dat merken hun loyaliteitsprogramma onder de loep nemen: ‘De meest succesvolle programma’s zijn eenvoudig, relevant en onderscheidend. Ze stimuleren gewenst gedrag, raken emotie en groeien mee met de klant. Wie daar online én offline in investeert, creëert geen klanten, maar ambassadeurs.’
In een verzadigde markt vol kortingen is de kunst niet óf je een loyaliteitsprogramma aanbiedt, maar hoe je het laat aansluiten bij je merk en je doelgroep. Want loyaliteit komt niet vanzelf, maar loont wel – mits je het goed aanpakt.
Bron: https://voyado.com/retail-radar-2025/
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Loyaliteit werkt - mits het aansluit bij je merk