Bijna vier op de tien Gen Z’ers zeggen socialmediaplatforms te vertrouwen met hun persoonlijke gegevens. Dat percentage ligt nauwelijks lager dan het vertrouwen in overheidsinstellingen (40 procent).
Dat blijkt uit onderzoek van Usercentrics. Babyboomers zijn aanzienlijk terughoudender: slechts 12 procent vertrouwt social media, tegenover 66 procent die vertrouwen heeft in de overheid.
In Nederland ligt het vertrouwen in de overheid hoger dan gemiddeld. Maar liefst 58 procent van de Nederlandse Gen Z’ers geeft aan de overheid te vertrouwen met hun data. Onder Babyboomers is dat zelfs 82 procent.
Gemak boven privacy
Voor jongere consumenten weegt gemak steeds vaker zwaarder dan privacy. Zo zegt 44 procent van de Nederlandse Gen Z’ers dat online gemak belangrijker is dan privacyzorgen, tegenover 30 procent van de Babyboomers. Toch is transparantie over datagebruik essentieel: wereldwijd noemen consumenten, ongeacht generatie, duidelijke communicatie, beveiliging en transparantie als belangrijkste voorwaarden voor digitaal vertrouwen.
Ook als het gaat om AI is Gen Z het meest bereid data te delen. Tegelijkertijd voelt 59 procent van alle respondenten zich ongemakkelijk bij het idee dat hun gegevens worden gebruikt om AI-modellen te trainen.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Gen Z vertrouwt social media bijna net zo veel als de overheid