Twinkle | Digital Commerce

Bezorgproblemen zorgen voor verlaten winkelmandjes

2025-05-15
1000562
  • [onderzoek]
  • 1:05

Bijna een kwart van de Nederlandse online shoppers rondde het afgelopen jaar een bestelling niet af vanwege bezorgzorgen. Dat blijkt uit onderzoek van verzendplatform Sendcloud onder duizend consumenten. De voornaamste redenen: te hoge verzendkosten (59,4%) en trage levering (31,6%). Ook onduidelijke bezorgopties, negatieve ervaringen en gebrek aan keuzevrijheid bij aflevermomenten spelen mee.

Hoewel snelheid voor veel consumenten telt, vindt een meerderheid (54,2%) het belangrijker om zelf het bezorgmoment te kiezen. Flexibiliteit wordt daarmee belangrijker dan snelheid. Webshops die geen passende afleveropties aanbieden, lopen het risico klanten te verliezen.

Alternatieve bezorgopties winnen terrein

Thuisbezorging blijft favoriet (72,3%), maar alternatieven winnen terrein. Afhaalpunten (29,6%) en pakketkluizen (17,3%) worden steeds vaker gekozen. Ruim een derde van de consumenten (35,6%) kiest bewust voor retailers die zulke flexibele bezorgopties bieden. De voorkeur voor avondlevering tussen 18:00 en 20:00 uur is daarbij het grootst.

Het volledige onderzoek verschijnt later deze maand in de E-commerce Delivery Compass 2025. Het rapport bevat inzichten van 8.000 consumenten in acht Europese landen en geeft retailers praktische handvatten om de bezorgervaring te verbeteren.