Twinkle | Digital Commerce

Help, mijn Google Merchant Center is afgekeurd

2025-05-16
1000562
  • [tips]
  • 3:43

Elke e-commerce adverteerder die Google Ads inzet voor zijn producten, is bekend met Google Merchant Center: de plek waar je je productinformatie indient, die vervolgens wordt omgezet naar visuele advertenties die jij als adverteerder dan weer kunt beheren met behulp van Google Ads. Het indienen van deze productinformatie kan tegenwoordig op veel verschillende manieren, met elk zijn voor-en nadelen. In Google Ads kun je vervolgens verschillende campagnetypes inzetten waarbij je je advertenties op productniveau kunt gebruiken. Vijf veel voorkomende problemen en oplossingen.

Tekst: Mark Bakker en Gianluigi Cuccureddu

Google Merchant Center is een essentiële stap voor adverteerders die hun producten via Google Shopping willen promoten. Maar zoals bij veel digitale advertentieplatformen kunnen er problemen ontstaan die de zichtbaarheid en prestaties van je producten beïnvloeden. Onafhankelijk van de gekozen manier van aanleveren van productinformatie aan Google Merchant Center, kunnen er foutmeldingen ontstaan. Sommige zijn van informatieve waarde, andere bewerkstelligen dat je producten niet getoond worden, en weer andere fouten kunnen veroorzaken dat je hele Google Merchant Center-account wordt opgeschort. Welke problemen komen het meest voor? Wat is hun impact en hoe los je ze op?

1. Afgekeurde producten: waarom verdwijnt je product uit Google Shopping?

Impact

Afgekeurde producten worden niet weergegeven in Google Shopping, wat direct leidt tot minder zichtbaarheid en omzet.

Mogelijke oorzaken

  • Niet-naleving van Google-beleid: denk aan producten die verboden of beperkt zijn (zoals wapens, medicijnen of nepmerken).
  • Ontbrekende of incorrecte GTIN/EAN-codes: Google vereist een geldige productidentificatie.
  • Problemen met productafbeeldingen: Lage resolutie of afbeeldingen met watermerken worden afgekeurd.
  • Onjuiste prijs- of voorraadgegevens: Wanneer de informatie in de feed niet overeenkomt met de website, kan dit tot afkeuring leiden.

Oplossing

  • Controleer het beleid van Google en zorg ervoor dat je producten hieraan voldoen.
  • Gebruik correcte GTIN's en zorg voor kwalitatieve productafbeeldingen.
  • Update productgegevens regelmatig om verschillen te voorkomen.

2. Prijsverschillen: afkeur door onjuiste prijzen

Impact

Wanneer prijzen in Google Merchant Center afwijken van die op je website, kunnen je producten worden afgekeurd. Ook kan het mogelijk zijn dat de vereiste opmaak waarin de prijs moet zijn weergegeven niet ‘uitleesbaar’ is.

Mogelijke oorzaken

  • Dynamische prijswijzigingen worden niet correct bijgewerkt in de feed.
  • Btw-inclusieve prijzen worden niet correct doorgegeven.
  • Prijzen in de broncode van je site zijn afwijkend van de prijs in de feed
  • Cache-problemen kunnen ervoor zorgen dat Google oude prijzen ziet.

Oplossing

  • Gebruik een feedmanager om prijzen aan te passen, als deze niet in het juiste format in je feed staan.
  • Controleer of kortingen en btw correct worden verwerkt.
  • Test de prijzen op je landingspagina’s met de Schema-opmaakvalidator (te vinden op internet).

3. Beschikbaarheid van producten: ‘op voorraad’ maar toch niet zichtbaar

Impact

Google Shopping vereist dat elke voorraadstatus correct is. Als een product als ‘op voorraad’ wordt weergegeven, maar niet beschikbaar is op je website, kan Google je product afkeuren.

Mogelijke oorzaken

  • Verouderde voorraadgegevens in de feed.
  • Problemen met caching of synchronisatie tussen website en Merchant Center.
  • Voorraadstatus komt niet overeen met de status op je landingspagina

Oplossing

  • Zorg voor een zo direct mogelijke koppeling tussen je voorraadbeheer en de product-feed.
  • Controleer met de Schema-opmaakvalidator de voorraadstatus zoals Google die ziet op je landingspagina

4. Verzendkosten en retourbeleid: problemen met transparantie

Impact

Als verzendinformatie of retourvoorwaarden niet kloppen, kan Google je producten afkeuren of zelfs de hele feed schorsen.

Mogelijke oorzaken

  • Onjuiste verzendkosteninstellingen in Merchant Center.
  • Verschillen tussen verzendinformatie in de feed en op de website.
  • Onvolledig of onduidelijk retourbeleid.

Oplossing

  • Controleer of je verzend- en retourinformatie overeenkomt met je website.
  • Stel verzendkosten correct in binnen Google Merchant Center.

5. Websiteverificatie

Impact

Wanneer Google je website niet kan verifiëren, worden je producten niet weergegeven.

Mogelijke oorzaken

  • De website-URL is veranderd, maar niet aangepast in Google Merchant Center.
  • De verificatiemethode is niet meer up-to-date, doordat de verificatiecode is verwijderd, of het gekoppelde Google account heeft niet meer het juiste toegangsniveau, et cetera.

Oplossing

  • Verifieer en claim je website via Google Merchant Center.
  • Gebruik bij voorkeur een methode die niet afhankelijk is van een Google-account, maar kies bijvoorbeeld voor het uploaden van een HTML tag.

Conclusie

Google Merchant Center biedt vele mogelijkheden, maar vereist technische competenties om het meest optimale resultaat te behalen. Google is soms erg summier met het geven van feedback waarom producten zijn afgekeurd, waardoor het een tijdrovende klus kan zijn om hier uit te komen.

Genoemde problemen en oplossingen zijn slechts een fractie van wat we tegenkomen. Desalniettemin heb je hiermee een aantal handvatten om zo nodig je producten en misschien zelfs je account weer online te krijgen.

Mark Bakker en Gianluigi Cuccureddu zijn beiden e-commercespecialisten bij Googleshoppingspecialist.nl.