Webshop Mattigo wil met zijn deurmatten de Europese markt veroveren. Met maatwerkmatten, direct vanuit de fabriek leveren én een nieuwe naam is het bedrijf naar eigen zeggen hier al marktleider. Waarom nu het internationale offensief? ‘In theorie is overal ter wereld een markt voor ons.’
Naar aanleiding van de internationale plannen was Twinkle benieuwd naar het verhaal achter Mattigo, dat voorheen nog bekendstond als Deurmataanhuis. Een interview met Gooswijn Visscher, die samen met zijn tweelingbroer het bedrijf oprichtte.
Kun je vertellen over het ontstaan van Mattigo en waarom jullie juist nu voor een internationale naam kiezen?
‘In het segment van Deurmataanhuis verwachten wij dat de behoefte naar maatwerkmatten in elk land net zo groot is als in Nederland. Omdat we in Nederland inmiddels marktleider zijn, is de uitbreiding naar het buitenland een logische volgende stap. De naam Deurmataanhuis is moeilijk internationaal uit te rollen, vandaar de keuze voor Mattigo.’
Zijn jullie alleen online actief? En waarom hebben jullie daarvoor gekozen?
‘De tapijtmarkt is erg traditioneel. Wij komen zelf uit hartje Genemuiden, de tapijthoofdstad van de wereld. We zien nog steeds relatief weinig partijen die alle tussenschakels overslaan en zich direct op de consument richten. Dit is een tendens die al jaren zichtbaar is, ook bij andere wereldwijde, toonaangevende merken. Wij houden van disruptie, zaken vernieuwen en oude patronen doorbreken. E-commerce is een ideaal, schaalbaar model, waarbij je met beperkte overheadkosten hard kunt groeien. Voor extreem luxeproducten is de boutique-beleving belangrijk, maar e-commerce is de toekomst voor commodity-producten.’
Hoe ziet de huidige (online) deurmattenmarkt er nu uit? En stijgt de vraag naar op maat gemaakte deurmatten nog steeds?
‘Ja, er is een waanzinnige latente behoefte. Mensen denken nu niet actief na over hun deurmat, net als dat ze vroeger niet nadachten hoe lang je met een matras kon doen - die bewustwording is er inmiddels wel. Daarnaast hebben veel mensen tegenwoordig harde vloeren (pvc, beton, etc.) en ergeren zich aan inloop van vuil en beschadigen op hun kostbare vloer. Een deurmat van de bouwmarkt voldoet niet en kan qua kwaliteit lang niet wedijveren met de hoge kwaliteit schoonloopmatten die wij leveren, en dan ook nog eens op maat.’
Waarom kiezen jullie ervoor om direct vanuit de fabriek te leveren?
'Door rechtstreeks vanaf de fabriek in Genemuiden te leveren kunnen we supersnel schakelen en (zoals wij het zelf noemen) vriendelijke prijzen bieden. Het komt af en toe voor dat een rol, slechts een uur nadat deze uit de productie is gekomen, bij ons op de machine wordt gesneden tot deurmatten.'
Jullie breiden uit naar Duitsland. Waarom nu en waarom dat land?
'In Nederland zijn we online inmiddels de grootste in maatwerk deurmatten. In België hebben we ondertussen ook een flinke voet aan de grond. Omdat elk huis, waar ook ter wereld, minimaal één deur heeft, kan het niet anders dan dat er in theorie overal ter wereld een markt voor ons is. Duitsland is, vanwege de bereikbaarheid en de grootte van het land, een logische volgende stap.'
Waar houden jullie rekening mee bij het uitbreiden naar het buitenland?
'Niet in elk land zijn de netwerken van pakketdiensten zo efficiënt ingericht als in Nederland. Omdat we, nadat de order is verstuurd, afhankelijk zijn van vervoerders is dit af en toe wel een uitdaging.'
Naar welke landen willen jullie allemaal uitbreiden, en wat zit er nog meer aan te komen bij Mattigo?
‘Elk land waar het flink kan regenen, maar ook elk land waar heel veel stof te vinden is. Voor ons is het vooral belangrijk dat de consument online georiënteerd is. Op basis hiervan maken we dus een keuze in welk land we willen toetreden. Daarnaast is ons doel om op termijn de grootste e-commerce specialist te worden met focus op vloerproducten. Afgelopen jaar hebben we veel leergeld betaald en veel geïnvesteerd in de juiste basis voor groei, waar we nu van kunnen profiteren.’
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Mattigo gaat internationaal: ‘Wij houden van disruptie’