Goed nieuws voor modeplatform Otrium. De doelstelling om in het vierde kwartaal break even te draaien is behaald. Volgens ceo Frank van Valderen heeft het bedrijf nu de bruto marges per order om een positief resultaat neer te kunnen zetten. ‘We zullen weer meer gaan investeren in de groei van ons bedrijf.’
Eind 2023 maakte het bedrijf bekend in te willen zetten op winstgevendheid. De Amerikaanse ambities werden geparkeerd en Van Valderen werd aangesteld om van Otrium een gezond bedrijf te maken. Hoe staat het er nu voor bij de nummer 184 van de Twinkle100?
Is het model van Otrium nu winstgevend?
‘We hebben nu de bruto marges per order om een positief resultaat neer te kunnen zetten. Daarmee is het model intrinsiek winstgevend. Dat betekent niet dat er iedere maand een positief netto resultaat zal worden neergezet. We zullen weer meer gaan investeren in de groei van ons bedrijf, nu onze “order economics” zeer gezond zijn.’
Voor dit jaar spreekt Otrium van een ‘zeer positieve prognose’. Wat wordt daarmee bedoeld?
‘We hebben veel nieuwe, mooie merken aangesloten en bieden die producten aan onze klanten aan. Daar blijven we in 2025 mee doorgaan. Ons aanbod aan onze klanten versterkt zich snel. Mooie merken, verkocht met een goede korting, is waar Otrium sterk in is. Dat zal leiden tot een toename van onze omzet. Deze toename zal plaatsvinden met gelijkblijvende bruto marges per order, en daardoor tot een toename van de netto inkomsten leiden.’
Was de uitbreiding naar Amerika achteraf gezien te ambitieus? En hoe kijken jullie terug op die stap?
‘Otrium is opgezet vanuit de ambitie dat alle kleding gedragen dient te worden. Daar zullen we ons op blijven richten. De stap naar Amerika was daar onderdeel van. Alhoewel Otrium zelf niet meer verkoopt in de VS, zijn onze merken en hun producten overgegaan binnen de Rue Gilte Groupe en worden onze merken en klanten daardoor nog steeds bediend.’
‘We hebben ervoor gekozen ons alleen op Europa te richten en verkopen op dit moment in bijna alle landen in Europa. Deze focus hebben we gekozen om zodoende efficiënte groei en winstgevendheid te realiseren.’
Wat zijn concreet de plannen van Otrium voor dit jaar?
‘We gaan nog meer mooie merken aansluiten. In 2024 hebben we onder andere Levi's, New Balance, Axel Arigato en nog vele anderen live gebracht op ons platform. Daarmee gaan we door. Door nog meer van dergelijke sterke merken op Otrium live te zetten, kunnen we onze klanten nog beter bedienen.’
‘Daarnaast bouwen we verder aan Otrium. We gaan nog beter onze producten matchen aan klanten voor de juiste prijs, zodat klanten altijd zullen zien wat voor hen relevant is. Tot slot gaan we onze operatie verder automatiseren. Maar daarover later meer!’
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Otrium break even in vierde kwartaal: ‘Model intrinsiek winstgevend’