Twinkle | Digital Commerce

E-commerce in ... Cambodja

2025-01-14
1000562
  • [onderzoek]
  • 2:02

Twinkle zoekt letterlijk de grens op. In de rubriek Grenzeloos laat de redactie haar licht schijnen op een e-commerce ontwikkeling in een land dat niet vaak aan bod komt, maar zeker de moeite waard is om te bespreken. Deze keer is de aanleiding een nieuw seizoen van het televisieprogramma Wie is de Mol? dat zich afspeelt in Cambodja.

Oké, geen e-commerce insteek deze keer, maar wel een mooie brug naar een indrukwekkend land waar e-commerce heel langzaam opkomt. Cambodja is een land van twee uitersten. Aan de ene kant heb je het prachtige tempelcomplex Angkor Wat, dat 162 hectare beslaat en daarmee het grootste religieuze monument ter wereld is. Je kunt je er uren vergapen aan indrukwekkende bouwwerken en enorme bomen die het complex over proberen te nemen. Maar aan de andere kant zijn de sporen van de Rode Khmer er nog zichtbaar. Onder leiding van Pol Pot werden in de jaren zeventig veel mensen gevangengenomen, gemarteld en vermoord. De vele Killing Fields zijn daar een blijvende herinnering aan en ook de armoede is nog steeds zichtbaar op straat.

E-commerce groeit

Het is nog niet te vergelijken met andere markten in de regio, maar e-commerce in Cambodja ontwikkelt zich steeds verder. Begin 2024 waren er 9,66 miljoen internetgebruikers in het land, meldt DataReportal, terwijl de internetpenetratie op 56,7% stond. Een ruime meerderheid van de inwoners (63,7%) gebruikt de mobiele telefoon voor online activiteiten en 34,9% bezoekt sites via laptop of computer. Volgens de International Trade Administration heeft Cambodja eind 2019 een e-commercewet aangenomen, die binnenlandse en grensoverschrijdende e-commercetransacties in het land reguleert en die ook wettelijke bescherming biedt aan consumenten op e-commerceplatforms. Tegelijkertijd groeit het gebruik van social media zoals Facebook en Instagram als kanalen voor social commerce.

Populair onder inwoners

Voor 2024 wordt volgens ECDB een omzet van omgerekend 119 miljoen euro verwacht, met een jaarlijkse groei (CAGR) van 13,8%, resulterend in een marktvolume van ongeveer 200 miljoen euro in 2028. De online retailsector vertegenwoordigt momenteel slechts 5,9% van de totale detailhandel, maar dit aandeel zal naar verwachting stijgen naar 7,6% tegen 2028. De populairste productcategorieën zijn elektronica (24,4% van de omzet), gevolgd door mode (19,4%), hobby- en vrijetijdsartikelen (19,2%), en meubels (11,7%). Cash-on-delivery blijft de dominante betaalmethode, wat zorgt voor uitdagingen op het gebied van efficiëntie en beveiliging. Maar ook digitale wallets zoals Apple Pay, Google Pay en lokale e-wallets winnen aan populariteit.