Twinkle | Digital Commerce

Maartje Frederiks: ‘Ik vind het belangrijk lokale winkeliers te steunen’

2025-01-13
1000562
  • [interview]
  • 2:17

Maartje Frederiks startte haar carrière in consultancy, maar wilde meer verantwoordelijkheid en vooral zélf aan het stuur zitten. Dat kon, toen ze het van oorsprong Duitse concept HelloFresh in de Benelux en Frankrijk introduceerde. Na zeven jaar droeg ze het ceo-stokje over en hielp ze andere ondernemers en concepten zoals Flink en Butternut Box de stap naar Nederland te zetten. Recent startte ze samen met businesspartner Patrick Hurenkamp (oprichter van bloomon, red.) Ajen, een nieuw merk in personal care. Rode draad in haar carrière: gezond en bewust leven: ‘Daar wil ik graag een bijdrage aan leveren.’

Inspiratie

‘Online volg ik allerlei ontwikkelingen in de branche via LinkedIn en Instagram. En ik kijk veel om me heen naar wat andere merken en webshops goed doen. Daarnaast ga ik graag naar buiten, de natuur in. Of juist de stad in; zo ben ik met mijn businesspartner naar Londen gegaan om daar marktontwikkelingen te bekijken. En naar Grasse in Frankrijk, voor parfuminspiratie, voor Ajen dus.’

Shoppen

‘Natuurlijk ben ook ik een online shopper. Sowieso doe ik mijn wekelijkse boodschappen online, bij Albert Heijn en bij Crisp. En gezien de tijd van het jaar ben ik bezig met cadeautjes. Ik heb twee jonge kinderen, voor hen ben ik onder meer bij Ilovespeelgoed.nl. en Marktplaats.nl geweest. Verder winkel ik voor kleding graag bij Sézane, dat doet het omnichannel heel goed en doet niet mee aan discountgektes zoals Black Friday. Maar ik houd ook erg van lokale winkels, vooral voor goede verse producten. Ik woon in Amsterdam en kom bijvoorbeeld graag bij Eriks delicatessen, bakkerij Le Fournil of de Zuidermarkt; ik vind het belangrijk om de lokale winkeliers te steunen.’

Vrije tijd

‘In mijn vrije tijd maak ik graag mijn hoofd leeg door een paar keer per week te zwemmen. Verder vind ik het heerlijk om naar buiten te gaan, naar strand of de bossen in Schoorl. Dat doen we vaak als gezinsuitje. En last but not least, het zal je niet verbazen, vind ik koken leuk. Ook samen met de kinderen. Ik kook nog steeds vier keer per week HelloFresh.’

Trots op

‘De lancering van Ajen. We hebben lang gewerkt aan de ontwikkeling van de zeep, het vinden van de juiste fabrikant, het ontwikkelen van de geuren, verpakkingen, etiketten en flessen. Dan komt alles samen en heb je eindelijk het product in handen. Vervolgens ervaren de eerste klanten het. En de feedback die je dán krijgt, die vervult me met trots.’