Supermarktketen Jumbo heeft zijn jaarresultaten over 2024 bekendgemaakt. Het bedrijf toont zich optimistisch, ondanks een daling van zowel omzet als marktaandeel.
Daling in omzet en marktaandeel
‘Het was een uitdagend jaar,’ aldus ceo Ton van Veen. ‘Maar desondanks zijn we tevreden over onze prestaties en resultaten.’ De concernomzet daalde van 11,02 naar 10,72 miljard euro. Deze daling is volgens Jumbo deels het gevolg van het stoppen met de verkoop van tabak en de verzelfstandiging van La Place. Het marktaandeel in Nederland zakte van 21 naar 20,5 procent.
Online groei en investeringen
In contrast met de daling van de totale omzet, steeg Jumbo’s aandeel online licht naar ruim 7 procent. Dit komt doordat de online omzet stabiel bleef op 724 miljoen euro, terwijl de totale omzet afnam. Het afgelopen jaar investeerde Jumbo in zijn online kanaal. Het jubileumjaar – Jumbo Online bestaat sinds 2014 – markeerde een vrijwel volledige dekking van thuisbezorging in Nederland.
Daarnaast zet Jumbo steeds meer in op zakelijke klanten, met name in de zorgsector. Grotere orders dragen bij aan de winstgevendheid. Uit eigen onderzoek blijkt dat online klanten trouw blijven aan Jumbo en het online kanaal combineren met fysieke winkelbezoeken.
Focus op duurzaamheid
Duurzaamheid blijft een speerpunt voor Jumbo. Het bedrijf werkt aan het verduurzamen van zijn ketens, stimuleert gezonder eten en zet zich in tegen voedselverspilling. Ook in het online kanaal wordt geïnnoveerd: met de introductie van een duurzamere bezorgoptie en de verdere elektrificatie van de bezorgvloot.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Jumbo online: aandeel stijgt, omzet blijft gelijk