Twinkle | Digital Commerce

Zalando lanceert verbeterde virtuele paskamer

2024-10-18
1000562
  • [nieuws]
  • 2:04

Fashionplatform Zalando heeft in samenwerking met het merk Levi’s een nieuwe virtuele paskamer gelanceerd. Klanten kunnen een 3D-model creëren op basis van hun eigen lichaamsafmetingen, wat zorgt voor een nog preciezere weergave van hoe de kleding valt.

Het gaat hier volgens Zalando om een test van vier weken waarin het platform meer verwacht te leren over de ervaring van klanten en de technologie te verbeteren indien nodig.

Lancering in veertien landen

De nieuwe paskamer is alleen in de app beschikbaar in veertien Europese landen, inclusief Nederland. Het gaat om een selectie van Levi’s kleding voor het bovenlichaam, zoals jassen, overhemden en T-shirts, voor zowel vrouwen als mannen. Wanneer een klant op basis van het profiel (eerdere aankopen, favoriete items, et cetera) naar verwachting niet geïnteresseerd is in deze producten, zal de klant de virtuele paskamer niet te zien krijgen.

Nauwkeuriger

Sinds het eerste project in 2022 hebben meer dan 80.000 klanten de virtuele paskamer gebruikt, schrijft het platform in een persbericht. Voorheen was het 3D-model gebaseerd op een statistische berekening, gebruikmakend van de lichaamslengte, het gewicht en het geslacht van de klant. ‘Maar ieder lichaam is uniek’, zegt Pelin Anlu Bedirhanoglu, directeur Product Size and Fit bij Zalando, hierover. ‘Door onze lichaamsmetingstechnologie te integreren in onze virtuele paskamer kunnen klanten nu avatars maken die hun individuele lichaamsvorm nauwkeurig weerspiegelen.’

Onderzoek onder Nederlandse consumenten

Om te onderzoeken of Nederlanders open staan voor technologische innovaties bij het winkelen van mode, heeft Zalando een onderzoek laten uitvoeren door iVOX, waarvoor duizend Nederlandse consumenten ondervraagd zijn. Hieruit blijkt dat de consumenten veel interesse hebben in technologieën die hun winkelervaring vereenvoudigen, vooral als het gaat om het vinden van de juiste pasvorm. Meer dan twee derde van de Nederlandse consumenten (69%) zegt de mogelijkheid te missen om kleding te passen tijdens het online winkelen. Meer dan de helft van de consumenten (52%) zou een virtuele paskamer gebruiken als het beschikbaar zou zijn en een derde (34%) zou AI-gebaseerd winkeladvies gebruiken.

Reduceren van retouren

Volgens Fabio Baum, General Manager Benelux & Nordics van Zalando, is deze virtuele paskamer niet alleen voor klanten een handig hulpmiddel: ‘We hebben met eerdere projecten van onze virtuele paskamer al een reductie van de retourenquote tot en met 40% gezien. Hoewel deze resultaten alleen gelden voor de testfase van de technologie die we tot nu hebben gehouden, zijn ze een veelbelovende indicator van het potentieel. De virtuele paskamer kan zowel de ervaring voor de klant als die van partnermerken sterk verbeteren.’

Lees ook het eerder verschenen artikel over Het terugdringen van retouren met AI.