Twinkle | Digital Commerce

‘Meerderheid Nederlandse consumenten heeft negatieve ervaring met Chinese webshops’

2024-10-10
1000562
  • [nieuws]
  • 0:56

60,4 procent van de Nederlandse consumenten heeft een negatieve ervaring gehad met de levering of kwaliteit van producten die bij Chinese webshops zijn gekocht.

Dat blijkt uit onderzoek van Onderneming.nl. Daaruit zou blijken dat 54 procent van de deelnemers nooit een product van 50 euro of meer bij een webshop zou bestellen. 8 procent zou überhaupt nooit een product willen kopen bij een webshop uit China.

Opvallend is dat 64 procent van de consumenten aangeeft meer te willen betalen voor een product wanneer zij weten dat het door een Nederlandse webwinkel wordt geleverd, tegenover hetzelfde product dat vanuit China wordt bezorgd.

Uit onderzoek van branchevereniging Thuiswinkel.org bleek eerder al dat Chinese platform steeds populairder worden onder Nederlandse consumenten, zo nam het aantal aankopen in de afgelopen paar jaar al met 68 procent toe. Onder consumenten zijn er groeiende zorgen over de veiligheid en milieu-impact van de producten van de Chinese platforms; 41 procent van de deelnemers pleit voor strengere regelgeving, om het zo minder aantrekkelijk te maken om er als consument te bestellen.