Twinkle | Digital Commerce

Conversietip: CRO bij lage bezoekersaantallen

2024-10-08
1000562
  • [tips]
  • 2:13

Ben je al bezig met A/B-testen? Iedereen doet het, jij toch ook? Hoeveel testen lanceer je al per maand? Vijf, tien, twintig? ‘Maar mijn website heeft slechts 20.000 bezoekers per maand! Volgens de experts heb ik met mijn 3 procent conversiepercentage helemaal niet genoeg bezoekers en conversies om A/B testen te kunnen gebruiken …’

Tekst: Ton Wesseling

Deze vraag hoor ik vaak. Ongeacht hoeveel bezoekers je hebt is het raadzaam om bij digitale wijzigingen het effect op bezoekersgedrag te toetsen met een A/B-test. Dit zorgt ervoor dat je het sneller merkt als je iets hebt gelanceerd dat een negatief effect heeft. Wanneer je A/B-testen echter stelselmatig wilt inzetten om te onderzoeken wat wel en wat niet goed werkt voor je bezoekers, zijn duizend conversies per maand het minimale vereiste. Onder deze aantallen krijg je te vaak een niet significant resultaat, waardoor je inspanning geen extra inzichten oplevert. Wat te doen? Wat zijn de drie meest logische acties om dan de conversie te verbeteren?

1. Kies subdoelen om mee te testen

Als je niet genoeg conversies hebt om te A/B-testen, moet je dan toch A/B-testen? Ja, de ervaring leert dat je in dit scenario het meeste rendement kunt halen door te werken met relevante conversiedoelen waarvan de aantallen wél hoog genoeg zijn.
• Voorbeeld 1: Landingspagina’s. Het eerste doel is om bezoekers van deze pagina’s überhaupt tot interactie te laten overgaan. Een klik of een duidelijke scroll is dan een conversie. Dit is een conversiedoel waarop je kunt A/B-testen met waarschijnlijk wel genoeg conversies.
• Voorbeeld 2: Zoekresultatenpagina’s. Hier zou je bijvoorbeeld kunnen testen op het aantal bezoekers dat een resultaat aanklikt en geen nieuwe zoekopdracht meer uitvoert.

2. Gebruik je marketingkanalen

Het bereik van je organische en betaalde advertentiekanalen is waarschijnlijk groter dan het bereik van je eigen website. Hoeveel bereik heb je via Meta of Google? Misschien beschik je ook over een grote e-maildatabase? Dit publiek is ideaal om te toetsen welke boodschappen aandacht genereren met rendement tot gevolg.

3. Gebruikerstesten

Gaat A/B-testen zoals hierboven geschreven echt niet lukken? Benut dan gebruikerstesten. Een mogelijkheid is de live gebruikerstest, maar vergeet ook online opties niet. Hier kun je eenvoudig met grotere aantallen 5 secondetesten of voorkeurstesten uitvoeren. Tip: je zult niet de eerste zijn die adverteert bij concurrenten om een kwalitatief interessant testpanel op te bouwen. Tot slot: zorg dat je zelf ook gebruiker wordt. Ervaar je eigen online kanaal en die van de concurrenten om samen met je gebruikerspanel ideeën op te doen voor conversieverbetering.

Webanalisten.nl
Dit artikel is geschreven door Ton Wesseling, evidence-based growth specialist, voor analyse- en optimalisatie platform Webanalisten.nl. Het originele artikel lees je hier.