Twinkle | Digital Commerce

Goedkope yen maakt Chinese webshops nog aantrekkelijker

2017-11-11
180101
  • 1:29

Nederlanders die online kopen over de grens doen dat het liefst in China, omdat de artikelen er zo goedkoop zijn en de verzending vaak niks kost. De aantrekkelijkheid van Chinese webshops groeit door de devaluatie van de yuan. ‘Hun bekendheid wordt ook steeds groter.’

Dat zei Jacco Bouw van Webpower gisteren op Radio 1. Hij werkt voor grote Chinese e-commerce bedrijven. Nederlanders zullen daar meer gaan bestellen, verwacht hij.

‘De producten worden er zeker niet duurder van’, zegt Bouw over de muntmaatregelen om de economie aan te jagen. Ook de toenemende bekendheid van Chinese aanbieders zal de pakketstroom naar Nederland doen toenemen. Volgens hem is China nog altijd de fabriek van de wereld: ‘Ze maken er in principe alles.’

Wijnand Jongen
In hetzelfde item kwam eind gisterenmiddag ook Wijnand Jongen aan het woord. De directeur van Thuiswinkel.org zegt dat allerlei signalen uit de markt erop wijzen dat Nederlandse consumenten steeds meer online kopen in China. Hij noemt het ‘eigenlijk ongelooflijk’ dat webshoppers doorgaans weinig of geen verzendkosten hoeven te betalen, maar tekent aan dat ze nogal eens lang moeten wachten op producten en dat ze voor onverwachte (douane)kosten kunnen komen te staan. Ook de kwaliteit kan tegenvallen.

China in trek
China is het populairste land voor cross-border shopping, communiceerde Thuiswinkel.org begin dit jaar in het kader van de Thuiswinkel Markt Monitor. Van de uitgaven bij buitenlandse webshops kwam naar schatting 23 procent, ofwel zo’n 90 miljoen euro, terecht in China vorig jaar.

Inkoop
Overigens kunnen Nederlandse retailers ook profiteren van de gedevalueerde yuan, omdat de inkoop uit China goedkoper wordt.
 
Lees ook: