De ACM waarschuwt ondernemers voorafgaand aan Black Friday voor nepkortingen. De waakhond wijst ondernemers nog eens op de regels die gelden.
Volgens de ACM gebruiken veel ondernemers ‘van-voor’-aanbiedingen om te laten zien hoe groot de korting is die wordt aangeboden. Maar volgens de ACM worden daarbij vaak verschillende prijzen vermeld. Zo wordt de lagere verkoopprijs regelmatig afgezet tegen de ‘adviesprijs’, ‘fabrikantenprijs’, ‘normale’ of ‘originele’ prijs. Het komt regelmatig voor dat de onderneming korting geeft op de eerder genoemde prijs, terwijl die eerdere prijs nooit is gerekend. Een van-voor aanbieding mag alleen worden gedaan als de doorgestreepte prijs in de afgelopen 30 dagen ook echt is aangeboden.
Vooral in aanloop naar Black Friday, over anderhalve maand, ziet de ACM dit regelmatig terug, stelt directeur consumenten Edwin van Houten: ‘Met Black Friday en de feestdagen in het vooruitzicht gaan veel mensen op zoek naar cadeaus. Ondernemers spelen daarop in met aanbiedingen. Om ervoor te zorgen dat deze aanbiedingen ook echte aanbiedingen zijn, wijzen wij ondernemers nog eens op de regels die daarvoor gelden: een korting is alleen een korting als het ook een échte korting is.’
Als toezichthouder is de ACM bevoegd om boetes op te leggen tot maximaal 900.000 euro per overtreding.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
ACM: ‘Pas op voor nepkortingen’