Twinkle | Digital Commerce

Zalando in tweede kwartaal: lichte stijging omzet, winst groeit fors

2024-08-06
1000562
  • [nieuws]
  • 1:20

Modeplatform Zalando heeft de cijfers van het tweede kwartaal gedeeld. Daarin zag het bedrijf de omzet met 3,4 procent stijgen naar ruim 2,6 miljard euro.

Onder de streep blijft daar een nettowinst van 95,7 miljoen euro over, een forse stijging ten opzichte van vorig jaar, toen in dezelfde periode de winst nog 56,6 miljoen euro bedroeg.

Volgens het bedrijf profiteert het van investeringen in het aanbod van sport- en designerkleding en Beauty en heeft het verder geïnvesteerd in AI en het toevoegen van nieuwe merken. Daarnaast werpt de eerder aangekondigde koerswijziging zijn vruchten af: Zalando kondigde eerder aan zich vol te richten op b2c én b2b.

Wat betreft de zakelijke tak is Zalando vooral bezig met investeren in de uitbreiding van ZEOS, de logistieke dienst van het bedrijf. De omzet uit die divisie steeg wel in het tweede kwartaal, maar is met ruim 233 miljoen euro nog maar een bescheiden deel van de volledige omzet van Zalando. Ook de winst is bescheiden: in het afgelopen kwartaal leverde de zakelijke tak Zalando een aangepast brutoresultaat van 7,1 miljoen euro op, de helft van wat vorig jaar in diezelfde periode werd behaald. Wel stelt het bedrijf dat de resultaten van b2b achterblijven, juist vanwege de investeringen in onder andere ZEOS.

Co-ceo Robert Gentz ziet de resultaten vooral als bevestiging dat het bedrijf de juiste keuze heeft gemaakt met de koerswijziging. ‘Onze ecosysteemstrategie stelt ons in staat een groter deel van de e-commercemarkt voor mode en lifestyle te bestrijken, en de positieve reactie van klanten en partners in het tweede kwartaal bevestigt onze visie.’