Twinkle | Digital Commerce

Shein lanceert circulair fonds in de EU en het VK

2024-07-09
1000562
  • [nieuws]
  • 1:30

Het Chinese online platform Shein heeft aangekondigd een circulair fonds van 200 miljoen euro in Europa en het Verenigd Koninkrijk te lanceren. Daarnaast wil het platform 50 miljoen euro extra investeren om merken, designers en vakmensen te laten groeien.

Shein meldt in een persbericht dat deze investering aansluit bij het doel om een toekomstbestendige fashion-industrie te creëren. De komende vijf jaar maakt het platform in totaal 250 miljoen euro vrij hiervoor en richt een Circularity Fund op. Ook doet het platform operationele en commerciële investeringen die zijn gericht op het verder verbeteren van Shein's circulaire inspanningen en het ondersteunen van het lokale ondernemers ecosysteem in Europa en het VK.

Samenwerkingen met circulaire bedrijven

Volgens het platform is de lancering van het circulaire fonds in lijn met de evoluShein Roadmap, een strategie die Shein's duurzaamheidsinspanningen ondersteunt. Met dit fonds kan het platform zijn samenwerkingen uitbreiden met bedrijven die werken aan circulaire oplossingen. Zoals een meerjarige onderzoeksamenwerking met academische instellingen die onderzoeken hoe commercieel schaalbare productie van gerecyclede polyestervezels kan worden bereikt via chemische recycling. Deze samenwerking werd gelanceerd in 2023 en heeft sindsdien experimenteel gerecycled polyester materiaal geproduceerd.

Financieren van startups

Donald Tang, Executive Chairman van Shein, zegt hierover in het bericht: ‘Als wereldwijde leider in onze sector heeft Shein zowel de verantwoordelijkheid als de kans om innovaties te versnellen die de ecologische voetafdruk van de fashion-industrie kunnen verbeteren. Het Circularity Fund zal voortbouwen op onze steun voor ondernemers en bedrijven die voorop lopen in innovatie op het gebied van circulaire initiatieven. Naast het financieren van startups in een vroeg stadium die nieuwe technieken onderzoeken, zijn we ook van plan te investeren in meer ervaren startups die hun innovaties hebben gecommercialiseerd en klaar zijn om op te schalen.’