Twinkle | Digital Commerce

Adyen: Zelfscankassa’s populaire betaaltechnologie in Nederland

2024-06-18
1000562
  • 1:24

De betaalvoorkeuren in Nederland veranderen snel door de opkomst van nieuwe technologieën, zoals social commerce en digitale wallets. De zelfscankassa, die je steeds vaker in bijvoorbeeld supermarkten ziet, staat bovenaan in het rijtje van populaire betaalmethode: 61 procent van de Nederlanders maakt daar gebruik van.

Dit blijkt uit onderzoek van technologieplatform Adyen, uitgevoerd door Brands2Life onder 2.000 Nederlanders en 500 Nederlandse retailers. Op de twee plek staat achteraf betalen met 35 procent, gevolgd door social commerce (31 procent), digital wallets (26 procent), QR-codes (23 procent) en tap to pay (11 procent).

Alternatieve betaalmethoden populair

Een behoorlijk deel van de Nederlandse consumenten (63 procent) breekt een aankoop af als hun gewenste betaalmethode niet beschikbaar is. Alternatieve betaalmethoden winnen steeds meer aan populariteit. Zo is het gebruik van QR-codes voor betalingen in 2024 met 77 procent gestegen ten opzichte van 2023. Daarnaast wordt betalen met een smartphone steeds meer de norm, aangezien een kwart van de Nederlandse consumenten geen fysieke portemonnee meer bij zich draagt.

Uitdagingen en kansen

Consumenten verwachten snelle en gemakkelijke betaalmethoden, zowel online als in de winkel. Van de Nederlandse consumenten wil 29 procent dat retailers technologieën gebruiken om het fysieke winkelproces te versnellen. Julien Marlier, Country Manager Benelux bij Adyen, benadrukt in een persbericht de uitdagingen en kansen voor retailers: ‘Er komen verschillende veranderingen aan en retailers moeten inspelen op wensen van consumenten, maar ook op nieuwe technologieën zoals zelfscankassa’s en BNPL. Het moderniseren van betaalmethoden en het aanpassen aan de verwachtingen van consumenten zijn kansen voor retailers om concurrentie voor te blijven in deze snel veranderende markt.’

Beeld: Adyen