Winkelketen Game Mania zit in financiële problemen. Het bedrijf ziet zich door de groeiende concurrentie genoodzaakt uitstel van betaling aan te vragen. De komende tijd wordt gezocht naar een nieuwe koper.
Dat meldt het bedrijf. Game Mania heeft 21 winkels in Nederland en 14 in België. Het hoofdkantoor staat in Antwerpen, daar werken momenteel zo’n 165 mensen.
De afgelopen jaren heeft het bedrijf naar eigen zeggen last gehad van toegenomen concurrentie door verschillende winkelketens en de digitalisering van de videogamesindustrie. Dat laatste zorgt ervoor dat consumenten niet meer naar de winkel of online gaan om hun fysieke videogame aan te schaffen, maar direct een digitaal exemplaar kopen.
Game Mania heeft daarnaast te kampen met forse kostenstijgingen, waardoor het nu in de financiële problemen is beland.
En dus is eigenaar Heroik naar de rechter gestapt om uitstel van betaling aan te vragen. Hierdoor is het bedrijf tijdelijk beschermd tegen schuldeisers en heeft het drie maanden de tijd om een koper te vinden.
De winkels van Game Mania blijven voorlopig open.
De gaming industrie is een miljarden business dus je zou denken dat daar goed geld aan te verdienen valt. Echter, door de steeds verder gaande digitalisering trekken de fabrikanten de klant meer en meer rechtstreeks naar zich toe, om zo de middlemen (game mania in dit geval) uit te schakelen. Dit zal zeker niet het laatste bedrijf zijn dat hierdoor over de kop gaat. Dat is de keerzijde van de, digitale, medaille.
Je reactie op Luc Mattijs :
Omzet is een belangrijke drijfveer, maar de directe verkoop aan klanten biedt fabrikanten tal van andere voordelen. De fabrikant wil een sterk merk creëren en behouden. E-tailers (middlemen) kunnen het merk op een andere manier positioneren wat schadelijk is voor het imago van het merk. Een andere reden is dat de fabrikant inzicht verwerft in het consumentengedrag. E-tailers beschikken immers over data die ze niet meedelen aan fabrikanten. Deze informatie kan ervoor zorgen dat producten en diensten beter afgestemd zijn op consumentenbehoeften. Om een merk relevant te houden, moet de fabrikant voortdurend innoveren. De webshop is de ideale manier om de consument bij dit proces te betrekken.
Je reactie op Sandra: