Twinkle | Digital Commerce

Bol decennium lang favoriete retailmerk van Nederland

2024-06-14
1000562
  • [nieuws]
  • 1:12

Platform bol is voor het tiende jaar op rij tot nummer één retailmerk van ons land uitgeroepen. De recente naamswijziging gooide echter bijna roet in het eten. ‘Na het schrappen van de toevoeging “.com” is een deel van de consumenten in de war geraakt.’

Dat blijkt uit het jaarlijkse Retail Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Zusterbedrijf Albert Heijn moet het platform nog voor laten gaan in de ranglijst, maar vanwege die naamswijziging slinkt de voorsprong wel. Albert Heijn maakt met de tweede plek een sprong in de top van het klassement, vorig jaar stond de supermarkt nog vijfde. Verder is de top-10 nagenoeg gelijk qua bedrijven als vorig jaar. Alleen Gamma is nieuw in de top-10, vorig jaar stonden zijn nog op plek 12.

Nieuwkomers nog niet bekend genoeg

Volgens de onderzoekers is het opvallend dat in vergelijking met de eerste editie een derde van de retailmerken uit de omzet top-100 is verdwenen. Daar zijn (relatief) nieuwe spelers zoals AliExpress en 123inkt.nl, maar zij kunnen nog niet tippen aan de reputaties van bekende retailmerken uit het verleden.

Er wordt ook stilgestaan bij die bekende verdwenen retailmerken. V&D is het sterkste merk dat sinds de eerste meting verdween. De andere zijn Bart Smit (opgegaan in Intertoys, C1000 (overgenomen door Jumbo) en Dixons en BCC (beiden failliet).